Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Julbockar i Gävle lever farligt

Publicerad 2016-12-05 20:19:09 i Allmänt,

  Den stotliga Gävlebocken som brukar stå på Slottstorget i Gävle levde inte länge i år. Det tog inte länge innan några/någon hade roat sig med att tutta eld på den ståliga halmbocken. Det var nog rekordtidigt som den brann upp. Den brukar ju i och för sig bli uppeldad. Men i år fick den inte ens stå till Lucia. Jag tror knappt att den överlevde en vecka den här året. 
  Gälvebocken fick en liten halmbock som ersättning. För den stora ståtliga Julbocken på Slottstorget ska inte ersättas med en ny beslutades. Men Gälveborna fixade en ny mindre julbock som ett antal skolelever hade gjort. Men inte den heller fick stå kvar särskilt länge. 
  Den här gången blev den omkullkörd av en stadjeep. Så nu är det bara att konstera att det är tradition att få iväg Gälve julbock så snart som möjligt. Till och med att vandalisera bocken med hjälp av en stadsjeep är tydligen något som de tycker passa. 
  Själv tycker jag att det är lite synd att Gälve Julbock inte får stå så länge och pryda Slottstorget där. Att de får för sig att elda upp den till Tjugonda Knut gör mig däremot inget. Men det är långt tills dess. Så jag tycker de kunde ha låtit Gävle Julbock fått stå kvar...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2016-12-06 12:08:27

Håller med! Låt den stå och pryda i alla fall ett tag...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela