Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Norrtälje Kommun anmäld för rysspropaganda

Publicerad 2016-08-27 19:34:15 i Regionalt,

  
 
 
   Nu har Norrtälje kommuns omstrida och spektaktuelära konstutställning Konst i ån blivit anmäld för rysk propaganda. Det är figurerna ovan som är föremål för anmälan. Anmälan till justiekanslern för rysk propaganda är gjort av en privatperson.
  I anmälan står bland annat följande: ”Den installation som varit aktuell är extremt politiskt vinklad till förmån för rysk hybridkrigsföring. Uppenbart att konstverket med dess tillhörande text på alla sätt följer rysk propaganda mot väst,” skriver personen i sin anmälan och vill att JK granskar kommunens ”vårdslösa val av konst”.  Därtill har liknade åsikter framförts till bland annat den konstprojektansvarige konstintendent och även konstnären Peter Johansson.
 Ifall det skulle bli något av anmälan så kommer detta att handla om tryck eller yttrandefrihetsbrott. Själv har jag aldrig varit någon älskare av konstutställningen Konst i ån. Tycker mest av allt att det påminnner om skräp i ån. Dessa figurer påminner mig mera om några saker som brukar placeras ut på lekplatser och dylikt och skräpa ned i ån med dem jag inte förtjust i. Däremot hade jag inte trott att de skulle hamna hos justiekanslern pga av  tryckfrihetsbrott. Att det skulle kunna att hamna hos Miljö och hälsa pga nedskräpming i ån, hade jag däremot inte alls blivit förvånad om de hade. Fast detta var nog inte det värsta skräpet i ån...
 
/Ma
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela