Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Kulturmärkt är kulturmärkt

Publicerad 2016-08-31 19:21:11 i Regionalt,

  I Norrtälje har en kulturmärkt farbrik råkat rasa i samband med bostadsbyggande. Detta gjorde att kommunen gav byggbolaget som hade hand om det hela böter och krävde att den kulturmärkta fabriken skulle byggas upp igen. Det hela började med en spricka i väggen på den gamla armaturfabriken som låg i korsningen Baldersgatan/Narvagatan som sedan rasade i samband med de bostäder som byggdes där. Men den gamla fabriken var kulturminnesmärkt  med ett litet q vilket hade innebörden av att den skulle bevaras.
  Nu fick byggnadsföretaget Credentia betala ett stort skadestånd till kommunen och sedan skulle de återuppföra byggnaden. Vilket det har tagit dem tre år att göra. Men nu står den där och det som den nu kommer att användas till är parkeringsgarage till de boende i bostadsrättsöreningen Kristallen.
  Byggnaden är likadann som den som råkade bli riven och har likadant karektäristiskt sågtandstak som den gamla armaturfabriken. Detta har tagit tre år att få upp igen. Dels pga bygglov. Byggföretaget ville göra byggnaden mindre än den var från början. Men det gick inte byggnadsnämnden med på. Ar det kulturminnesmärkt så är det. Det är bara så och då ska det också stå kvar också. Det är inte så lätt att ändra på det som det verkar att byggföretagen lär ha trott. Så nu står en likadann byggnad där igen...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela