Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Tuffare tider för snusare

Publicerad 2016-04-27 21:08:01 i Allmänt,

  Regerings senaste lagförslag riskerar att göra slut på snusandet mycket tidigare än det var tänkt. Åtminstone för åskilliga snusare. För vilka av dem tänker på att de måste hamstra snus nu. Orsaken till att de måste hamstra snus är att den nya tobakslagen som regeringen har klubbat igenom innebär att de  20 maj måste snusförpackningarna vara uppdaterade med varningstexter liknande de som redan finns på cigarettförpackningarna och dosorna får inte heller ange hur mycket nikotin snuset innehåller efter detta datum.
 Swedish Match f¨år alltså bara cirka tre veckor på sig att klara omställningen av märkningen på snusdosorna och de påstår att det är svårt att klara det på fyra veckor. Så nu blir det svårt för snusarna. Enadera så kommer handeln att sälja snus olagligt eller så får hyllorna gapa. Så snusarna får väl börja hamstra snus allt för att tillgodose EU.
  För det är för EUs skull denna nya märkning av snusdosorna kommer att komma till för. Ännu ett EU beslut som vi här i Sverige får rätta oss efter. Fast som vanligt i detta fall så bryr jag mig inte ett dyft om det och det är av den enkla anledningen att jag inte drabbas av EUs påhitt denna gång. Jag snusar ju inte, så jag behöver ju knappast hamstra något snus den här gången. Men det lär ju bli besvärligt för alla snusarna i min omgivning ett tag framöver innan de hittar sitt favoritsnus på hylllorna i butiken igen. För jag misstänker att vissa snusmärken kommer att vara totalslut mycket snart. Allt pga EU...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela