Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Snart är Norrtäljes silos borta

Publicerad 2016-04-28 21:20:59 i Allmänt, Regionalt,

 
 
 
 
 Nu har jobbet kommit till att riva den grå slion i Norrtälje hamn. De gröna och rosa silonorna är ju redan borta. De revs förra året. Allt för att ge plats till nya bostäder i Norrtälje hamn. För där ska det byggas en helt ny stadsdel. Nu har förbedelserna för att börja riva den grå silon börjat ta form.
  Det är en ganska spektakulär rivning av den 60 meter höga silon. Det ska gå till så att de lyfter upp en grävmaskin med hydraulhammare och betongsax som sitter på grävmaskinen som ska knacka ned de översta fem till sju meterna.
 Detta gjordes idag och nästa vecka är det tänkt att rivningen ska börja. När de har knackat ned de fem till sju metrarna är det tänkt att rivningen ska göras på samma sätt som med de övriga silorna som tidigare har rivits i hamnen. Högre upp ska det används en slungande kula som slår ner siloväggarna och längre ner fortsätter en höjdklippare,vilket är en grävmaskin utrustad med betongsax, arbetet.
  Men känner faktiskt att det låter osäkert med det med en grävmaskin uppe på taket av silon som ska beta sig ned den översta metrarna. Men jag kan ju ha fel. Det verkar som om det är så det brukar gå till, när det är höga byggnader som rivs. I vilket fall som helst har de redan lyft upp den där grävmaskinen som de ska använda sig av däruppe.
  Så snart är även den grå silon borta. Går allt enligt planerna så är den jämnad med marken till midsommar. Hur länge det dröjer innan de nya bostäderna står på plats vet jag inte. Men en sak vet jag i alla fall. Den där avstängningen som har varit pga arbetarna i hamnen, när det gäller trafiken på Roslagsgatan/Bergsgatan verkar i alla fall ha lättat lite. De har öppnat ett fält för trafik. Det såg jag idag när jag åkte där...
 
/Ma
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Days by Johanna

Publicerad 2016-04-29 12:11:01

Låter lite riskfyllt, men de vet förhoppningsvis vad det gör. Men jag skulle inte vilja vara den som satt i grävmaskinen så högt upp

Svar: Inte jag heller. För även jag tycker att det låter riskfyllt. Men experterna lär ju hävda att det inte är det.
Ma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela