Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Vår nationalfågel är vald

Publicerad 2015-09-04 20:34:07 i Natur och friluftsliv,

  Nu har vår nationalfågel blivt vald. Den fågel som blev vald till vår nationalfågel är Koltrasten. Men den har varit nationalfågel förr, så detta vara bara bara ett omval av denna fågel. Nationalfågel har den varit ända sedan 1962. Då valdes den första gången till nationalfågel och har sedan dess varit ohotad på sin position.
  Jag blev så förvånad när jag läste det, för jag hade ingen aning om att vi hade en nationalfågel. Men si det har vi och det är koltrasten som är det. Jag måste säga att den är en duktig sångare, även om det inte är allför ofta man ser till den.
 
 
  Jag minns ett år då jag fick besök av en mycket tystlåten och ung sådan som inte sa ett pip, bara satt där på trädgårdsmöblerna i sina typiska fågelungefjädrar och tittade lite på mig.Jag lyckades få den på bild och kunde inte förstå vad det var för fågel, Jag lade ut bilden som ser ovan på Facebook och frågade och vips fick jag genast ett svar. Det var en koltrastunge som jag hade haft besök utav. Så var det med den saken. Jag kan konstatera att jag hade besök av nationalfågeln den dagen. Fast jag hade då ingen aning om att det var en nationalfågel som besökte mig då. Det fick jag reda på idag, när jag läste Aftonbladet. Att Koltrasten sjunger vackert är dock något som även jag har känt till mycket länge. Men hur en koltrastunge såg ut fick jag veta för några år sedan...
/Ma
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Veiken

Publicerad 2015-09-05 19:47:26

Vi ser koltrastar rätt ofta här! Jag tycker att det är ett bra val. Jag hörde att skatan var nominerad också. Det är en fågel jag inte gillar, så jag är nöjd! :)

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2015-09-06 09:24:41

Jag visste nog inte heller att vi har en nationalfågel=)

Postat av: Augusta

Publicerad 2015-09-06 12:46:00

Koltrasten är en vacker fågel. Brukar se den då och då :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela