Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Den värsta spårhunden

Publicerad 2015-09-02 19:10:48 i Allmänt,

  Det finns en sak i våra liv som är den värsta spårhunden att spåra upp oss. För de följer med oss vart vi än är och lämnar spår efter oss som gör att den som har tillgång till denna spårutrustning snabbt kan spåra upp oss och se var vi har befunnit oss. Den saken som är den värsta spårhunden är våra mobiler.
  De kopplas varje en mast ungefär var 25 minut och detta sker även när mobilen inte används. Detta gör att man t.ex kan kartlägga var någon har färdas och vilken sträcka samt när på dygnet och vilken dag. Allt detta sparas i mobiloperatörernas stora databaser na vistas,.Sedan 2012 är företagen dessutom tvungna att spara sådana data i sex månader för detta är uppgifter som lag på ska sparas på detta vis. Lagen har fått mycket kritik för att vara integritetskränkande samtidigt som polisen hävdat att det är ett viktigt redskap för dem.
 Har lagen missbrukats och är det korrekt skriven? En sak är dock säker det är inte bara polisen som haft tillgång till uppgifterna. T.ex har Skattemyndigheten begärt ut uppgifter från mobiloperatörer. Sedan har det också framkommit att enav mobiloperatören har kommit  en i personalen med att ha förföljt en abonnent genom att spåra dennes geografiska position. Detta är uppgiffter som är sekretessbelagada, men det är tydlit att det inte alla inom dessa mobilteleoperatörers personal som har förstått detta ordentligt utan trott att de kan dels ägna sig åt att kartlägga människors liv, dels lämna ut detta.
  Mobiloperatörena har faktiskt ett stort ansvar när det gäller detta med sekretess och hemliga hålla folks mobilvanor. De enda gånger de ska få lämnas ut är då det gäller grov brottslighet. Fast frågan är väl egentligen om de kanske inte lämnas ut för lättvindigt, med tanke på hur lättspårade vi är vi denna spårhund. Den kan spåra upp var vi har varit minst ett halv år tillbaka.
 Kanske är det dags att denna spårhund får nya och bättre och inte lika intregritetskränkande regler. För det verkar som om de nuvarande inte är helt i linje med EU-lag. Men jag får en annan fundering när jag läser om detta. Gäller detta också oregisterade kontantkort? Jag har några sådana som brukar ringa upp på min mobil ibland. Jag vet vilka de är. För de syns genast på displayen eftersom jag har installerat appen Vem ringde som ger mig en vink om vem som äger telefonnr även om jag inte har det i min telefonbok. För hur ska man kunna kontrollera vem som innehar ett sådant nummer och vem som faktiskt använder det. Jag tror inte detta är något som de som stiftade den där IT-lagen om datalagring kände till eller insåg. Så jag tror att snart är det dags för en översyn av detta gamla datalagrinsdirektiv...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2015-09-03 10:15:26

Tror nog att även kontantkort registreras men det är ju svårare att veta vem som varit vart=)) Du får skaffa ett sånt;)

Svar: Jag har redan ett kontantkort på en av mina mobiler och jag tror inte att de registerat, men det syns nog ändå. Det är jag ganska säker på.
Ma

Postat av: Veiken

Publicerad 2015-09-03 17:49:50

Det är nog inte dumt ibland att kunna spåras om man har mobilen på sig. Om någon går vilse eller saknas är det ett bra verktyg. Det är som alltid, man måste använda saker på rätt sätt och inte missbruka det!

Svar: Helt sant. Det värsta är ju tyvärr att sådana här saker kan missbrukas och då blir det inte kul alls...
Ma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela