Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Min nya mobil

Publicerad 2015-10-28 18:58:10 i Allmänt,

  Som Ni kanske känner till slutade min gamla mobil att fungera i förra veckan och jag insåg att jag blev tvungen att skaffa mig en ny. Nu är min nya mobil införskaffad och jag kan konstatera att det även denna gång blev en Sony Xperia.Den inköpte jag till ett bra pris hos Clas Ohlsson där jag är medlem, för att vara riktigt om och kring mig så betalde jag den med ett kreditkort som ger mig bonus också. Så jag tror inte att den blev så dyr i inköp. Jag löd rådet att skaffa en ny mobil av samma märke för då skulle jag kunna få tillbaka mina bilder och gamla SMS utan problem, för då skulle de följa med när jag installerade mitt gamla SIM-kort och minneskort i min nya mobil.
  Jag har aldrig gjort det förrut och tyckte det lät lite väl opitimistiskt men det stämde mycket väl. Det där med att mina gamla SMS var kvar kanske mycket berodde på att jag hade SMS backup på dem. Men de fanns kvar och det roliga var att jag slapp ominstallera många av mina appar för de fanns också på minneskortet och installerade sig själva. Visserligen tog det lite tid innan det hela var gjort. Men jag behövde inte sitta och leta efter dem på Google Play. De fanns där ändå. Det var väl några stycken som inte följde med flytten till min nya mobil och som jag saknade. Bland annat var det den smidiga appen Vem ringde, men den ersatte jag med en annan app, med samma funktion. Sen fanns det en annan app i min gamla mobil som tydligen inte var kompatibel med min nya, så där vet jag itne riktigt vad jag ska göra i det fallet. Men det får jag fundera på.l
  Något jag kom underfund med under tiden som jag saknade en mordern mobil var hur beroende man har blivit av appar som Mobilt BankID och ICA handla för att nämna några. Utan Mobilt bank ID var det ju fullt omöjligt att kommunicera med myndigheter som t.ex Försäkringskassan och Skattemyndigheten. För att inte tala om man har internetbank. Men där finns det faktiskt ett sätt att komma runt det hela och det är att använda sig av bankens säkerhetsdosa och logga in den vägen. För hur ska man annars kunna få ett nytt Mobilt BankID. Det är ju inte så många banker som delar ut dessa har jag kommit underfund med. Det många kanske bara flyttar sina pengar som de får till ett kreditkort för att tjäna bonuspoäng och slopar det med att ha bankernas kort, men hur de då ska bete sig om de skulle råka ut för något som jag gjorde med min mobil är jag faktiskt lite fundersam.
För egen del tyckte jag att det var trasslig att få ett nytt BankID innan jag kommit på hur man skulle göra. Hur trassligt skulle det inte vara för den som saknar ett bankkort och säkerhetsdosa från en bank som utärdar detta? Jag har ingen aning, men det verkar inte som någon vidare god ide att slopa bankens bankkort. Åtminstone inte om banken tillhandahåller tjänster som BankID. För det där med att vara utan bankid ställde till en hel del problem för mig. Även om det bara var för några dagar, så var det trassligt nog. Jag har aldrig förr tänkt på hur många myndigheter och andra ställen på internet där man använder sig av denna förträffliga tjänst, men nu har jag uppmärksammat det, men också hur sårbar man blir när man blir beroende av det. Nu är dock jag tillbaka i vanliga uppkopplade värld efter att ha haft några dagar med uråldig gammal mobil som saknade alla morderna finnesser...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela