Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Folkomröstning

Publicerad 2015-10-26 20:41:23 i Allmänt,

  Nu har SD i min hemkommun kommit med sitt brillianta förslag om folkomröstning i invandringsfrågan.(Ironi)  Dvs ska vi ta emot flyktingar eller ej? I en artikel i Norrtelje Tidning så skriver Mikael Strandman och Ingemar Ögren från SD att den flyktingkris som vi nu upplever inte kommer att avta inom de närmaste åren och att vi får räkna med att det kommer flera hundra tusentals flyktingar hit till Sverige. Detta beror enligt dem inte på att det är någon enskild händelse som kriget i Syren utan detta är ett globalt problem som har att göra med att det har blivit enklare att resa och även billigare som gör att det är betydlgit lättare att lämna fattigdom och misär för att bättre liv i detta land och dessutom ska vi enligt dem förbereda oss på att det kommer att bli så här de närmaste tio åren.
  För att inte vårat välfärdssamhälle totalt skall havera så tycker ju SD att vi ska minska invandringen. Det vet ju alla vid det här laget, antar jag. Nu vill de dessutom att vi ska gå till valunorna för att folk ska få säga sitt om detta eller är detta ännu ett av deras brillianta ideer för att få mer uppmärksamhet till sitt parti. Ibland har jag lite svårt att förstå vad SD egentligen är ute efter? För jag skulle nog tro att alla nog egentligen är överens om en sak. Det är en stor folkvandring på gång, men det har hänt förrut så kanske vi ska gå till historien och se hur vi fixad det på den tiden.Jag tänker bland annat på alla svenskar som en gång lämnade detta kalla land för att söka sig lyckan i Förenta Staterna. Hur togs de omhand där och hur fixade det sig för dem. Dessutom sägs det ju att Sverige redan är amerikaniserat så då kan vi väl ta och kola hur de fixade denna bit också. För de har ju betydligt mer erfarenhet än oss av detta med invandring...
 
/Ma
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Veiken

Publicerad 2015-10-27 21:47:49

Det är bara trams från SD! Lövén sa blankt nej till en omröstning!! BRA!

Postat av: Augusta

Publicerad 2015-10-28 11:13:00

På något viss har dom rätt där. Har åkt upp med tåget till Norrbotten med fullt av asylkommande. Kan säga att dom flesta inte kom från Syrien och mest män i 20 års åldern till 60 års åldern.
Svårt att få komma in i USA och hur dom klarar det är väl att du får klara dig själv.
Än märks det inte så mycket på välfärden men då folk börjar märka av det. Då kommer saker att hända.
Då jag tänker på Alliansen och deras samarbete med Miljöpartiet sänkte dom för arbetslösa och sjuka. Sjuka någon gräns också. Minns att det var många som tog livet av sig för att de blev uppförsäkrade och fortfarande sjuka. Medans dom som fick uppehållstillstånd här i Sverige fick retroaktivt för barnen dom fött i ett annat land. Helt otroligt. Men det är ju det som tydligen en förmån som skall bort sedan enligt de 7 partierna.
Sedan har du alla 90-talisterna som kommer att få det väldigt tufft både på arbetsmarknaden och med bostäder.
Inga lätta saker framför oss precis!

Svar: Du har helt rätt i att det inte lätta saker som ligger framför oss. Dessutom är det en myt att det bara är ifrån Syrien som flyktingarna kommer. De är bara en liten del av dem som kommer därifrån.
Ma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela