Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Dålig hemspråksundervisning i förskolan

Publicerad 2015-05-28 17:51:10 i Allmänt,

  Nu har Norrtälje Kommun fått föreläggande för dålig hemspråksundervisning i förskolan. Där hävdas att personalen saknar kompetens att stödja flerspråkiga barns språkutveckling i både modersmålet och svenska. Dessutom tycker Skolinspektionen att det är för stor skillnad mellan förskolorna. Därtill krtiseras även kommunen för att det är för dålig dokumentation. Den usla dokumentationen gör att politikerna inte kan fatta beslut om vad som behöver prioriteras i förskolan, anser myndigheten.
  Inte lite med klagomål med andra ord. Invandrarbarnen får inte chans att utveckla sitt språk vare sig i svenska eller sitt hemspråk. Vad kan bero på? Saken är nog så enkel att våra styrande egentligen inte vill att de ska vara här överhuvudtaget och varför ska de då passa på och utveckla dessa språkfärdigheter? Antagligen väldigt onydligt och då fattar politikerna sådana här beslut.
 För det här verkar på något sätt vara något som går i linje med Sverigedemokraternas politik och de är ju om jag inte misstar mig vågmästare i Norrtälje kommun. Så de väl antagligen redan sett till att detta blivit resultatet av denna undersökning. Att det sedan ska göras något åt detta blir nog ett stort nederlag för dem. De vill väl att det ska vara så här antar jag och det är nog bara början misstänker jag. Vi får se vad de hittar på härnäst. För nu tror jag att de har hunnit boa in sig i maktens boning och vet hur man ska bete sig för att få sin vilja igenom och i detta fall tror jag faktiskt att de har fått det. Även om de har talat mycket tyst om det. Men nu är det slut med det. För nu har Skolinspektionen upptäckt detta. Så nu är åtgärder som krävs...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2015-05-29 10:03:56

Låter bra tycker jag... att skolinspektionen agerar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela