Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

40.000 kr för en oskrapad bilruta

Publicerad 2015-03-30 18:21:04 i Allmänt,

  Att inte skrapa bilrutan när det är is eller isbeläggning på vindrutan kan bli dyrt. Åtminstone om man tjänar mycket pengar. Det fick en man i Djursholm erfara. Han fick punga ut med inte mindre än 40.000 kr för detta. Det var Attunda tingsrätt som dömde mannen för vårdslöshet i trafik. Detta var  något som han ska betala 40 dagsmöter på 1 000 kronor vilket blir inte mindre än 40.000 kr.
  Vad var då Djursholmbons försvar? Han hävdade att ett kreditkort var det enda som han hade till hands att skrapa med. Hm, tjänar man så mycket pengar har man väl råd att hålla bilen med ett antal isskrapor. Till med jag har fler än en till min gamla bil.Men det verkar på något sätt som om de som har mycket gott ställt spar in på sådana detaljer. Så det var väl antagligen något som den där Djursholmsbon tyckte var för dyrt att införskaffa. Men nu fick han betala priset för den oskrapade bilrutan och det gick ju på åtskilligt mycket mera än vad några isskrapor hade gått på.
  fDet räckte inte att man försvarade sig med att det hade varit en helgdagsmorgon då han hade kört bilen och att han hade framfört fordonet i låg hastighet och bara ett par hundra meter. 40.000 kr kostar det för honom att strunta i att skrapa bilrutan. Så nu tjänade statskassan in 40.000 till statens finanser. Kanske tyckte att mannen ifråga skulle betala lite mer till dem än vad Skatteverket kom fram till att han ska...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela