Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Årets Fastighetstaxering

Publicerad 2015-06-27 20:30:00 i Hem och trädgård,

 
 
   Årets beslut om Fastighetstaxering blev för mig en mycket stor överraskning. Taxeringsvärdet på Mitt Sommartillhåll hade stigit. I och för sig inget ovanligt. Men denna gång hade det gått upp med inte mindre än över 25%. Inte lite det, tycker jag. Visserligen har regeringen aviserat höjda skatter och man kan därmed också komma med den kvalificerade gissningen att även taxeringsvärderna skulle justeras uppåt. Men denna uppåtjustering tycker jag var ändå lite häpnadsväckande.
  Med tanke på att jag vet att taxeringsvärderna grundas på ett eventuellt försäljningsvärdet och de då beräknar utifrån de fastighetsförsäljningar som varit i området, så undrar jag ju genast: Vem var det som fick så hutlöst betalt för sitt hus i omgivningarna kring Mitt Sommartillhåll. Jag känner till någon som jag kan tänka mig fått så fruktansvärt betalt för sitt hus där. så att det kan vara motivierat med en 25% höjning av taxeringsvärderna i området eller är det bara jag som fått den höjningen? Än har jag inte hunnit kolla in resten av grannskapet där i denna fråga, men jag ska givetvis kolla in om grannarna har fått sina taxeringsvärden höjda med liknande siffror och försöka forska i vem det var som fick så mycket för sin fastighet. Jag vet inte vem det kan vara...
 
/Ma
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2015-06-28 09:49:58

Vad innebär det??

Svar: Höjd fastighetsavgift. Har inte räknat på hur mycket det gör för mig, men det kan inte röra sig om alltför många hundralappar.Värre är det nog för alla lyxbyggen runt omkring. Där kan det nog handla om åtskilliga tusenlappar i fastighetsavgift/skatt.
Ma

Postat av: Fenixmona

Publicerad 2015-06-28 12:39:29

25 % är väldigt mycket! Så glad att vi inte har något hus idag, synd om alla äldre som bara har sina pensioner, de kan få stora problem med sådana höjningar. kramiz

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela