Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Hackade bilar - En skräck

Publicerad 2015-02-26 19:32:20 i Allmänt,

  När jag läser om hur lätt det är att hacka nya bilar blir jag förskräckt. Att det går att hacka nya morderna bilar har länge varit känt, men hur lätt det är har varit ganska okänt, tills nu. En 14-åring hackade ett antal bilar med en radio som han hade köpt på internet för en hundralapp. Orsaken till att han gjorde det var att detta var en del i en säkerhetstävling som anordnades av företaget Batelle.
  Han byggde ett kontrollbord för bilarna på en natt och sedan visade han hur han kunde både låsa upp och fjärrstarta bilarnas motorer som han beställt på internet visade 14-åringen att han både kan låsa upp bilarna och starta dem. Som om det inte vore nog med det, så kunde han dessutom sätta igång vindrutetorkarna och sätta på bilstereon från sin mobiltelefon och därtill blinka med helljuset och detta är bara vad som blev känt. Hur mycket grabben egentligen kunde göra har jag ingen aning om. Men detta är i vilket fall känt att han kunde utföra.
  Viilket bilmärke det var grabben hackade är ännu inte känt, men det är mycket välkänt i branschen att både Ford, Google och Apple har gjort stora investeringar i uppkopplade bilar. Så de är vär de som skyndsamt måste fixa säkerheten i sina bilar nu. För vem vill ha en bil som lätt kan kapas av en hacker. De kan ju få för sig att totalkvadda bilen om skulle lyckas få igång den, med katastrofala följder.
  Nu blir det till för biltillverkarna att skynda sig att täppa till dessa säkerhetsluckor. De har just fått reda på att det både är lätt och enkelt att fjärrstyra nya uppkopplade bilar. Det är knappast något man behöver besitta ingengörskunskaper för att kunna göra och inte heller behöver man ha en massa pengar. Det räcker att vara en 14-åring och ha en hundring att handla på internet för...
 
/Ma
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2015-02-28 19:17:56

Underbart (ironi), men inte så förvånande

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela