Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Varför flög JAS-plan över Roslagen inatt

Publicerad 2015-08-31 19:51:30 i Regionalt,

  Inatt när jag låg och försökte somna fick jag plötsligt höra ett flygplansbuller som jag så väl känner igen som bullret från JAS-plan. Jag kunde inte fatta varför de skulle var uppe i luften på den tiden och denna plats. Jag brukar sällan höra något sådant flygplansbuller. De enda flygfarkoster jag brukar höra är ambulanshelikoptern som kommer flygande någon gång ibland efter att har hämtat eller ska hämta något sjukdomsfall utanför på någon ö eller annat svårtillgänlig plats i norra Roslagen. Då kan de göra någon inflygning över huset där jag bor, men annars är jag förskonad från flygplansbuller. Detta var jag dock inte i natt. Men det skulle få sin försklaring vad det berodde på.
  Det är så att Flygvapnet övar och bland annat utgår från Ärnas flygplats utanför Uppsala. Det har varit fyra jaktplan av JAS 39 Gripen synliga i här i Norrtälje och när skiver detta kan jag på håll även höra något som kan liknas vid flygplansbuller från en sådan. Så det tydligen att försvaret ägnar sig åt att öva i Roslagen och detta är tänkt att pågå till och med onsdag.
  Detta var något som helt hade gått mig förbi och jag hade ingen aning om detta, men av någon orsak förstod jag nästan att det var något sådant som var i farten. För vad skulle annars vara orsaken till att dessa Gripenplan var i luften annars? Det finns bara ett par bra förklaringar till detta. Endera är det övning eller så är det inkräktare som vi sjassar bort. Vilket hade jag ingen aning om i natt. Men Norrtelje Tidnings webbbilaga gav svar på det. Det var en försvarsövning som var orskaken till det och detta flygplansbuller kanske jag även får uppleva några nätter till, men då vet jag varför. Det är försvaret som över och inte Sverige som blir anfallet av någon främmande makt...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Veiken

Publicerad 2015-09-01 11:23:37

Här har dom haft flygambulansövning här igår. Dom tränade på ett samarbete mellan militär och civil sjukvård! Det kom helikoptrar över vårt hus flera gånger i går!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela