Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Vilka röstade på SD?

Publicerad 2014-05-29 16:36:14 i Nyheter,

  Det gick som bekant rätt bra för SD i EU-valet. Många ställer sig frågan har detta parti har kunnat locka så många väljare att rösta på just dem. Några som har kommit med några slutsatser i den frågan är Fria Tidningen. Där har de kommit fram till att de som röstar på SD ofta är landsortsbor. En artikel skriven av Anna Maris med titeln "SD gror ur maktlösheten på myllan" får mig att tycka en del av det hon skriver känns igen.
  Det är på landsbygden som de riktigt stora skarorna av anhängare till SD finns. Det kan även jag hålla med om. För varför skulle jag annars få en broschyr liknande den som jag hittade i helgen i min brevlåda där. Fast här i mina hemtrakter verkar de inte göra så speciell stor skillnad på om man är sommarboende eller åretruntboende i trakterna. De har nog stoppat ned dessa broschyrer hos alla i grannskapet och hoppats på att sommargästerna också ska låta sig värvas till deras åsikter.
  Fast även jag kan hålla med om att SD säkert har lättare att värva väljare på landsbygden än i staden. För visst finns det de som röstar på SD i min hemstad också. Men vid Mitt Sommartillhåll tror jag mig veta att de är betydligt fler. För de lär vara en så där kring 10 % där på landet och de är betydlgit färre i Norrtälje. Så om de etablerade partierna ska ha någon chans att ta ifrån SD några mandat får de nog sikta in sig på en ordentligt valkampanj ute på landsbygden. Hur nu de ska lägga upp den valkampanjen? Men det är ju de etablerade partiernas sak att avgöra det. Men de lär nog få sikta in sitt valtalande och valkampanjande på andra ställen än Stockholms city efter denna artikel som konstaterar att SDs väljare mest består utav landsortsbor och inte sällan återfinns i de södra delen av Sverige. Så har jag åtminstone tolkat artikeln. Men det är nog likadant här i mellansverige tror jag...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Erica

Publicerad 2014-05-30 12:59:21

Då får vi hoppas att de andra partierna satsar på att vinna fler röster ute på landsbygden i höst. :)

Svar: Det får vi.
Ma

Postat av: Inger Rozen

Publicerad 2014-05-30 15:12:16

Hej!
Inte vet jag!Men jag röstade inte överhuvudtaget,för jag tycker att EU är skit.
Kram,Inger

Svar: Jag var en stor motståndare till EU, men nu är i vilket fall med, vilket merparten av de röstande då tyckte att vi skulle vara. Så nu passar jag ändå på att rösta på några som jag tror kan fixa det bättre för oss, även jag tror att det hade varit bättre att vi låtit bli att gå med i EU...
Ma

Postat av: Nett

Publicerad 2014-05-30 17:51:17

Ja man märker vilken skillnad det är mellan landsbygden och stadsfolket.

Svar: Visst är det skillnad. Det är verkligen märkbart. Inte bara i detta fall...
Ma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela