Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Skarvöarna

Publicerad 2014-06-28 17:25:00 i Natur och friluftsliv,

 
  Varför ser vissa öar i skärgården ut som ovan. Orsaken till att dessa öar som denna ser ut så här har att göra med en fågel som häckar där. Storskarven.Skarvarnas spillning består till stor del av frätande ammoniak.Detta gör det svårt för växtligheten i närheten av skarvkolonin att klara sig.
  Därför tar Skarvkollonier ofta helt över små öar  som denna, vilket man kan se konsekvensen av. Skarvkollonierna känns igen  av döda träd och brist på annan växtlighet. Om skarvarna försvinner därifrån omvandlas ammoniaken till nitrat vilket fungerar som gödsel och då återfår ön  snabbt sin växtrlighet. Någon annan förklaring än denna naturliga förklaring finns inte. Det är skarvarna som har orsakat detta. Det har inget med miljöförstöring och att människan skulle vara boven i det hela. Boven är helt enkelt Storskarven som man också kan se sitta i de döda träden om man tittar efter. Men det verkar som om en del av skarvarna kanske har lämnat dessa öar, för de såg ut att ha betydligt mycket mera växtlighet nu än när jag åkte förbi dem förrut. Så det är kanske inte lika gott om dem som förr...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Erica

Publicerad 2014-06-28 22:34:10

Spännande, hade aldrig hört talas om skarvar förut.

Postat av: fenixmona

Publicerad 2014-06-29 08:46:58

Aha, det är så det förhåller sig! Starka saker de lägger ur sig! Kramiz

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela