Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Lexbasesajten

Publicerad 2014-01-29 19:26:02 i Allmänt, Nyheter,

  Sajten Lexbase har nyligen sett sitt ljus. (Det är sajten som lägger ut personer som förekommer i svenska tingsrättdomar.) Fast frågan är väl hur länge den kommer att få finnas kvar. Redan har den blivit hackad, sajtens talesperson Pontus Ljunggren har mordhotas, antalet polisanmälningar är åtskilliga, den som står bakom sajten Jonas Häger har gjort sig oanträffbar och han är numera ensam om att stå bakom denna omtvistade nättjänst.
  Sajten har kallats för missbruk av grundlagen, Jag tror dock inte att det dröjer så länge innan denna sajt försvinner. Men det gör ju inte omöjligt för nya aktörer inom det området att hitta ett sätt att tjäna pengar på detta. För att folk är nyfikna och vill veta vad sina grannar och andra bekanta har haft för sig brottshänseende är bara att konstatera.
  För jag skulle tro att sajten redan har dragit en hel del pengar till de som stod bakom den. Fast att det skulle vara så mycket pengar att det skulle uppväga mordhot och andra trakasserier som de ansvariga för sajten ska ha fått utstå tror jag inte. Sedan är ju frågan om sajten i sig är laglig eller inte? Pontus Ljunggren f.d talesman för sajten lär ha hävdat att den skulle vara det och han ska ju kunna det där med lag och rätt. Han lär ju vara advokat till yrket. Fast att det skulle bli sådant ramaskri pga av denna sajt hade han nog knappast annat. Men jag tycker nästan att det skulle han nog ha kunnat tänka sig.
  För hur ska alla halvkrimminella och helkriminella inidivider reagera när de förstår att vem som helst kan läsa deras domar, bara de langar upp 59 riksdaler. Detta måste vara något som Ponuts Ljunggren och Jonas Häger inte hade tänkt på alla eller kanske inte förstått viden av det. Få se om det går så långt att de måste ha skyddade identieter för att slippa från obehag från alla ljusskygga individer som de lär ha hängt ut på sajten. För en del av dessa personer är ju inte alls att leka med.
  Jag tror att Lexbase snart är borta från internet och dess upphovsmän inte vill kännas vid sajten. De lär nog få plugga på upphovsrätt och datalagstiftning gissar jag. Frågan är därmeot väckt om hurvida Sveriges grundlag bör sess över på detta område eller inte. Detta återstår att se...
 
/Ma
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Veiken

Publicerad 2014-01-30 12:32:28

Det är bra att den är nerstängd. Man ska inte hänga ut folk på det viset!

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2014-01-31 10:13:03

Ingen lätt fråga, jo moraliskt men lagligt...

Postat av: Nett

Publicerad 2014-02-03 09:04:52

Svårt det där, nu tror jag inte att den kommer tillbaka. Men man kan ju idag som privatperson kolla upp det mesta om sina grannar när det gäller ekonomi, så frågan är hur det kommer att se ut i framtiden med domar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela