Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Inget att göra i helgen?

Publicerad 2014-01-24 20:03:16 i Allmänt,

 
 
 I så fall kan man ju ägna en timme till att räkna fåglarna vid ett fågelbord eller annat matställe för fåglar. Det är så att den årliga återkommande arrangemanget Vinterfåglar inpå knuten pågår mellan den 24 och 27 januari 2014. Detta är ett arrangemang av Sveriges Ornitologiska Förenings (SOF) som vem som helst kan delta i som har en fågelmatare eller fågelbord.
  Hur går då detta till? För att delta räknar man fåglarna vid fågelbordet/fågelmataren under en timme. Det högsta sammanlagda antalet individer av en art som visar sig vid ett och samma tillfälle skrivs ned och sedan rapporterar man in det via SOF:s hemsida. www.sonet.org eller så skriver man ned det på ett vykort och skickar detta till SOF; Stenhusa Gård, Lilla Brunneby 106 62 Mörbylånga.
  Så har man ett fågelbord eller fågelbord skall man åtminstone kunna slå ihjäl någon timme, om man inte har annat att göra och hjälpa Sveriges Ornitollogiska Förening med sin årliga fågelräkning Vinterfåglar inpå knuten...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Erica

Publicerad 2014-01-24 22:07:36

Kul grej! Skulle kanske gjort det om vi haft någon fågelmat utanför fönstret, bara för att liksom. Fast det har vi inte. :p

Svar: Inte jag heller har något fågelbord. Så det blev inte någon fågelräkning hos mig heller.
Ma

Postat av: Nett

Publicerad 2014-01-25 15:15:57

Kul grej men jag tog mig till en mässa istället :)

Postat av: Veiken

Publicerad 2014-01-26 01:26:39

Det är inte lätt att räkna dom små liven - dom sitter ju aldrig stilla! En kul grej, men det blir nog en konstig statistik av det!

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2014-01-27 12:52:38

Vilken rolig uppgift! Hur många fick du??

Svar: Jag har tyvärr ingen fågelmatare eller fågelbord på min balkong. Brf satt stopp för det när vi byggde om balkongerna. De var rädda för att vi skulle få ohyra (råttor) och förstörd trätrall som det är på golvet. Jag hann heller inte ut till Mitt Sommartillhåll och räkna några fåglar vid fågelbordet där...
Ma

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2014-01-29 11:29:10

Nästa gång=))

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela