Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Bovar i närheten?

Publicerad 2014-01-27 19:52:10 i Allmänt, Nyheter,

  Nu har det öppnat en nya sajt på internet som gör det möjligt för vanliga människor att ta del av folks brottsregister. Det är sajten Lexbase som har öppnat. Där kan mot avgift få ta del av folks brottsregister och ladda ned dem gemtemot betalning.
  Nu har frågan kommit upp om detta kan vara lagligt eller om det skulle kunna vara frågan om förtal. För i fall man går omkring och sprider uppgifter kan det ju vara frågan om förtal. Men de som är upphovsmänn bakom sajten hävdar att de bara använder sig av offentliga uppgifter och endast gör dessa uppgifter tillgängliga via internet.
  En sak som jag är övertygad om är att denna sajt kommer det att bli mycket rabalder om. Den lär nog knappast gå omärkt förbi. Fast samtidigt blir jag lite förvånad över att den orsakar sådant ramaskri. Detta i tid då var och varannan arbetsgivare begär polisutdrag ur belastningsregistret för de arbetssökande. Varför ska de behöva göra det när det har kommit till en sådan här sajt? Det är väl bara för dem att göra som de nyfikna. Skaffa ett konto på sajten Lexbase och kolla upp dem som söker jobb där. Det där med utdrag ur polisregistret är bör nog bli ganska pase snart när sajter som Lexbase blommor upp. Jag tror inte att detta blir den första sajt som försöker slå mynt av denna ide. Men frågan är nog snarare om detta egentligen är lagligt. Jag misstänker att det är det och jag misstänker lika mycket att det är en lagmiss. För det är ju också så att den som har avtjänat ett straff ska återanpassas och ha rätt att gå vidare i livet och då kan sådana här uppgifter ställa till mycket skada för den personen. Så nu får vi se hur länge sajten Lexbase och liknande sajter får finnas innan lagen säger stopp till dem. Lexbase är redan polisanmäld...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Erica

Publicerad 2014-01-27 20:21:51

Tycker faktiskt att man bara ska kunna kolla någons brottsregister i vissa speciella fall. T.ex. så ingen dömd pedofil får jobba på dagis och liknande. Annars ska man ha rätt att gå vidare...

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2014-01-28 11:42:38

Ska bli spännande att följa hur det går... men skadan för de som kollas redan nu om den sen blir olaglig vad gör vi åt den?? Mycket kluven...

Postat av: Veiken

Publicerad 2014-01-28 17:11:38

Jga är kluven till sajter av det här slaget, man jag är säker på att det fyller en funktion!

Postat av: KajsaLisa

Publicerad 2014-01-29 10:19:45

På sätt och vis är det rätt komiskt, även om man kanske inte skall skratta åt sådana här saker.
Dom viftar bort att oskyldiga kan drabbas, men dom som lägger ut det här är ju inte anonyma själva.
En har redan hoppat av p.g.a. mordhot bl.a. Vad förväntar man sig om man lägger ut ett register som innehåller Sveriges värsta brottslingar.
Inga släktingar till Einstein direkt.

Svar: Jag undrar också vad de förväntar sig när de lägger ut register där Sveriges värsta brottslingar figurerar. De borde ju ha föresätt detta
Ma

Postat av: Inger Rozén

Publicerad 2014-02-05 16:53:17

Hej
Ja tyvär.En anledning att jag vill flytta.En hel släkt bor här.
Inger

Postat av: Inger Rozén

Publicerad 2014-02-05 16:55:08

jag har inte kollat i registret.Läst tidningar och öppnat åt polisen som hämtade granne två gånger-Kram,Inger

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela