Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Lexbase återuppstår

Publicerad 2014-02-12 19:35:09 i Allmänt,

 Nu ska den hårt kritiserade och uppmärksammade sajten Lexbase återlanseras och därmed återuppstå. Nu ska vanligt folk mot betalning få ta del av brottsregister hos kriminella och andra som har hamnat på kant med rättvisan och blivit dömda i domstol.
  Varför ska då en sådan kritiserad söktjänst återuppstå? Fick inte sajtens upphovsmakare nog efter det som i kölvattnet efter förra gången Lexbase lanserades? Tydligen inte och orsaken till detta är kanske inte så konstig heller. För de som står bakom sajten sägs engligt uppgiftslämnare  se den som ”sin stora chans att bli riktigt rika”.
 Lexbase lär ha varit en lönsam affär de tre dagar som sajten höll öppet. Den lär ha dragit in hela tre miljoner till ägarna och då ska betänka att det endast har kostat ägarna en miljon att beställa alla domstolsutrag som sajten leverade.
  Sajten Lexbase ledde till hundratals förtalsanmälningar hamnade hos justiekanselrn. Men det var inte därför sajten stängde. Det som stängde sajten var säkerhetsbrister - massor av information läckte ut. Då beslöt internetleverantören Bahnhof att stänga sajten och sedan beslutade de att de inte ville ha kvar Lexbase som kund. Nu ser det däremot ut som sajten skulle återuppstå från en server utomlands. Så snart kan man väl återigen läsa om vad grannar och annat folk har haft för sig i brottsammanhang om man har lust. Lexbase är tydligen inte något som samhället blir av med i första taget. Åtminstone inte så länge upphovsmännen kan tjäna pengar på detta. Det är väl det som driver dem som står bakom sajten, vilka det nu är...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gilla

Publicerad 2014-02-12 21:01:43

LexBase är ju värre än skvallerpressen. Jag skulle själv aldrig tänka mej att titta in där. Klart att de skulle "sända" från utlandet. De fick ju inte vara kvar här.

Sv: Baloo är så härlig, så vi bara smälter.

Pyttipannasjalen kommer nog att bli fin så småningom. Jag har bara en ½ meter kvar på uddelen nu.

Kram/Gilla

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-02-13 07:03:08

Det verkar vara upplagt för en riktig dokusåpa.....fortsättning följer!

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2014-02-13 07:49:37

Pengar styr väl allt...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela