Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Inte förvånasvärt!

Publicerad 2014-02-26 20:07:27 i Nyheter,

  Läser i Aftonbladet om paret i Göteborg som blev störda av mobilprat från cafet nedanför att de monterade upp en störingssändare för att få grannkafeét. Polisen hittade störningssändaren vid en husransakan och det började med att mannen fick 70 dagsböter. Men där slutar inte saken.
Värden gick vidare med ärendet till hyresnämnden, där motiveringen var att störningssändaren kunde ha hindrat larmsamtal och då kunde ha blivit en fråga om liv och död i värsta fall. Nu har paret miste sitt lägenhetskontrakt av den orsaken. Förvånasvärt? Egentligen inte alls tycker jag. För jag delar faktiskt hyresnämndens uppfattning när det gäller larmsamtal. Numera är det väldigt många som faktiskt inte har någon annan telefon än mobilen och då blir det ju naturligtvis så att larmsamtalen går via mobilen. För inte springar man in till grannen och ringer när man har mobilen på sig och då inte komma fram när man ringer ett larmsamtal är någon fruktansvärt. Speciellt om det skulle vara något livshotande som det oftast är om folk kontaktar 112.
  Sen finns det ju andra så kallade larmnummer också som kan vara viktiga att kunna nå. Överhuvudtaget är det viktigt att kunna använda telefonen och den anses som en nödvändighet och då ska man också kunna larma via den. Att störas av mobilprat på ett cafe tycker låter som något som vederbörande borde ha stängt fönstret istället. För så mycket tror jag inte detta mobilprat kan ha stört. Så att polisen tog störningssändaren  och dömde ut 70 dagsböter tycker jag var för lite, pga det som en störningssändare kunde ha orsakat vid en olyckshändelse. Tror de som gjorde detta att alla är ägare till en fast telefon eller? Det verkar som om de levde kvar i dåtiden då telefonenrna satt fast i väggen i ett telefonjack. Så är det inte längre och vem vill bo granne med någon som man inte får använda mobilen för. Inte jag i vilket fall, för jag har bara mobiler just nu och vill ha någon fast telefon heller...
 
/Ma
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Veiken

Publicerad 2014-02-26 21:15:31

Folk tar ofta saken i egna händer och rätt som det är så går det åt fanders precis som i det här fallet! Knäppisar, det gäller att tänka efter före!

Svar: Helt rätt. Det gäller att tänka efter förre. I sådana här fall kan det ju bli livsfarligt om det vill sig illa.
Ma

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2014-02-27 13:48:59

Oj, visst kan folk prata högt och om konstiga saker (tunnelbanan tex) men störningssändare...
Kul om du är med i utmaningen=)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela