Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Egen elproduktion

Publicerad 2014-04-27 19:20:03 i Hem och trädgård,

  Jag har förrut funderat på egen elproduktion vid Mitt Sommaritllhåll. Jag långt ifrån ensam om att gå i dessa funderingar har jag upptäckt. Enligt Elmätaren, elbranschens konsumentbarometer är det inte mindre än 20 procent av husägarna som överväger detta inom en femårsperiod. De populäraste elproduktionssättet är solceller på taket eller små vindkraftver. För Mitt Sommartillhåll så tror jag solceller blir det mest aktuella alternativet. Blåser nog knappast tillräcktligt för vindkraft och jag gissar också att det blir svårtare att få byggnadslov till ett sådan, än det skulle bli till några solceller på väggarna eller taket där.
  Fast samtidigt gäller det nog att inhämta kunskaper i detta fall. Annars kan det nog lätt gå som det gick för Bostadsrättföreningen Hadi 10 i Norrtälje.  Satsningen som skulle ge föreningen en miljöprofil slutade i stället med en ekonomisk smäl. Visserligen tror de att de ska få igen en del av kostnaderna när de säljer solpanellerna som inte har kunnat avändas som det var tänkt. Fästerna som solpanelerna satt i var för klena och de blev dessutom översnöade och kunde inte användas. Det gäller att tänka till innan på placering och inte bara utgå efter vad det skulle vara snyggast att ha dem. För jag måste säga att solcellerna på dessa fasigheter var snyggt placerade. Men att de skulle kunna leverera någon större elmängd har jag däremot svårt att tänke. Vinterntid var de ju fulla med snö och is. Sådant måste ju bort om solcellerna ska kunna levera någon el, annars blir det ju svårt för dem att kunna göra någon nytta. 
  Det där med solceller är inte helt enkelt. Det är nog bara konstatera att de som skötte om solcellerna där inte var tillräckligt hemma på det området och hade gått på en massa snack och trodde att det bara vara att smälla upp några solpaneler så skulle det hela fixa sig. Men tji så enkelt var det inte...
 
/Ma
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Nett

Publicerad 2014-04-28 07:41:37

Vår framtida stuga (som inte är hittad än) vill gubben min ha solceller som skall försörja oss gällande el.

Postat av: Gilla

Publicerad 2014-04-28 13:21:03

Ja, det är faktiskt skönt att vi bor i en hyresrätt och att husvärden står för såna värmekostnader. I Helsingborg har vi fjärrvärme och i morgon kommer man att stänga av den, för att man ska kolla den. Lustigt att du skriver just om sånt idag.

Min "Gubbe" hade en vinterbonad stuga på Hallandsåsen, men den sålde han för några år sen. Den var eluppvärmd och det vet man ju hur dyrt det kan bli, Inte för att vi var där så mycket om vintrarna, så vi behövde sätta på värmen så ofta.

Sv: Du förstod nog fel, för den fårtavlan som var stulen hade bara tre får. Den tavlan jag visade hade hela 5 får. Men det måste ha varit samma konstnärinna som har målat båda. Det är konstnärerna själva som ställer ut på den här tillställningen.

Kram/Gilla

Postat av: Veiken

Publicerad 2014-04-28 18:59:04

Solceller är nog inget dumt alternativ. Förr var det ruskigt dyrt att montera, så det lönade sig knappast. Det kanske är andra tider nu!

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2014-04-29 10:56:04

Det kostar ju en startslant så det kan förvåna mej att man inte läser på...

Postat av: KajsaLisa

Publicerad 2014-04-29 21:48:14

Jag tror att om man väntar några år blir det både bättre och billigare. Det brukar vara så med all teknik.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela