Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Inte bara polisen registerar romer

Publicerad 2013-09-27 18:20:21 i Nyheter,

  Nu har det framkommit att det inte bara är polisen som ägnat sig åt en omfattande registering av romer. Detta har bland annat även Stockholms stad ägnat sig åt. Där har de så sent som 1996 haft en kommunal ziegnarsektion! Dessutom skall denna sektion har besökt ziegnarna i sina egna hem och kontrollerat dem. Ziegnarsektionen har katogeriserat dem och kodat dem med beteckningar som ”Z” och ”halv Z”. Den som levde med en rom men själv inte hade romskt ursprung fick stämpeln ”icke Z’. Så det där med rasbiologi måste nog ha varit populärt ända fram 1996, fast att det officiellt hävdas något annat. Åtminstone när de det gäller ziegnarna har det varit poppis. Det finns många hundra, troligen tusentals romer registrerade och kategoriserade i Stockholms stadarkiv. Visserligen är uppgifterna sekressbelagda, men de finns där ändå.
  Hur det står till hos andra kommuner har jag ingen aning om, men jag gissar att det nog är ungefär likadant och att det kanske finns de kommuner som har fungerande zigenarsektion hos sig också. Inte otänktbart alls, med bakgrund till det som nu framkommit. Fast det är nog inte bara ziegnare som har registeras av myndigheterna, utan också en hel del andra folkgrupper. De finns nog register om både det ena och andra i sitt slag ute hos myndigheterna. Jag väntar med spänning på nästa avslöjande om nästa skandallösa och intregritetskränkande registering hos våra myndigheter. Jag har mina misstankar om vilka grupper som kan komma att omfattas av den. Många av våra gamla fördommar lever kvar ännu....
 
/Ma
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Fenixmona

Publicerad 2013-09-29 09:12:52

Ja, det är märkligt det där...uppdagas det på ett ställe så följer oftast avslöjanden om många fler! kramen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela