Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Det spökar i Sverige

Publicerad 2013-06-27 18:34:59 i Spöken och andra oförklarliga ting,

 
 
  Intresset för övernaturliga saker blomstar i detta land. Det mest omskrivna spöket är nog spöket vid Borgvattnet i Jämtland prästen ­Erik Lindgren  har berättat om spökerierna där. Det var på 1940-talet. Själva huset är en pampig träkåk som är byggd 1876 och ligger på höjden ovanför byn, mitt emot den gamla kyrkogården. Det är nog Sveriges mest kända spökplats. 
 Intresset för spöken är stort i detta land. Var femte svensk säger sig tro på spöken, om man skall tror en Sifo-undersökning från förra året. Det var nästa lika många påstod att de ”varit i kontakt med, eller haft en förnimmelse av, en person som är död. Den allra vanligaste upplevelsen är att bl kontaktats av en nära anhörig som i ­efterhand visat sig avlida någon timme senare. Även jag har haft en del sådana upplevelser. Så att det spökar i Sverige kan jag nog bara hålla med om. 
  Jag har spöken på mycket närmare håll än så. När jag är i trakterna kring Mitt Sommartillhåll behöver jag inte vara där länge ibland för än spökerna skall hälsa på. Ibland har de skrämt mig så till en milda grad att jag bara måste ge mig iväg därifrån bums. För visst spökar det i omgivningarna där. Det är bara att ta sig upp till skogen ovanför och till vattnet lite längre ned på vägen, så spöker det. De som säger sig kunna det där med spöken säger att det är gengångare som finns på där och att det är flera som inte är riktigt sams. Jag har mått båda två under mina skogspromenader där. Den ene är en man som man kan få sällskap av i skogen. Hans närvaro känns tydligt.Men jag har inte haft något besvär av honom. Däremot har en av mina bekanta som cyklade vägen blivit attackerad av stenbumlingar där på ett mycket spökligt sätt. 
  Så visst finns det spöken och inte behöver man åka så långt som till Borgvattnet i Jämtland för att hitta dem. De finns lite överallt om man bara börjar leta efter dem. Var trivs de då bäst? I gamla hus och ödemarker. Där hittar man dem lättast. Det är min erfarenhet. Mitt Sommartillhåll är från slutet av 1800-tallet/början av 1900-talet och en stor del av byggelsen runt om härstammar även den från det förra sekelskiftet och åren därrunt och där finns det spöken. Det är något som om en och annan som fått erfara där, även jag. Då menar jag inte de små oskyldiga spökerna i form av fåglar som har bo under takpannor och i skorstenar samt fladdermössen som kusligt visar sig på kvällen samt allt annat djurliv som finns där. Nej, jag har förl länge sedan konstaterat att omgivningarna där hyser spöken av det spökliga slaget och inte kan förklaras på något annat sätt än spöken. Dock verkar spökerna vara vänligt inställda till människorna som är där för det mesta..
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gilla

Publicerad 2013-06-27 21:03:58

Så där jag. Där fick jag belägg för mitt inslag förra veckan. Jag skrev ju att det måste vara ett spöke, som har trollat bort en bok för mig. Den har jag fortfarande inte hittat. Och maken brukar säga att han ser en varelse gå förbi i vår hall.

Men vi bor inte i ett SÅ gammalt hus bara från 1939. Det var en dam på över 90 år, som bodde i vår lägenhet tidigare. Men när hon dog, fick vi överta den. Vi vet inte var hon var, när hon dog, men kanske det var i lägenheten. Då kan det ju vara hon som visar sig hos oss. Dessutom hör vi barnafötter ovanifrån, men där bor inga småbarn, som springer runt vid elvatiden på kvällarna.

Kram/Gilla

Svar: Det är säkert ett spöke som har trollat bort Din bok. Det tror jag...
Ma

Postat av: Åsa

Publicerad 2013-06-27 21:17:07

Slutet av 1800-talet och början av 1900-talet... ja, oj vilken spännande tid! Visst önskar man ibland att de som levde då kunde kliva fram och berätta hur det verkligen var... utan att skrämmas allt för mycket! ;)

Svar: Visst är det spännande med historia...
Ma

Postat av: Fenixmona

Publicerad 2013-06-28 05:11:21

Ja, du det finns mycket mellan himmel o jord och visst finns det oroliga själar lite överallt. Kramiz

Svar: Det finns gott om oroliga själar om man bara vill hitta dem...
Ma

Postat av: Veiken

Publicerad 2013-06-29 13:12:30

Jag har aldrig mött spöken eller annat onaturligt. Jag har nog för dålig fantasi och tror inte ett dugg på övernaturliga ting..... förrän jag är helt överbevisad! Tills dess så finns det inte, enligt mig!

Svar: Då är Du av en annan sort än jag. Jag tror på sådant och har upplevt sådant...
Ma

Postat av: Inger Rozén

Publicerad 2013-06-30 11:57:57

Hejsan!
Jag har också sett ett spöke.Min egen lilla farmor.När jag var 15 år och bodde i Klarbo.Huset jag har som banner.Men nu har jag haft ett par mystiska händelser sedan dess.Vi är så att säga medier.Kram.Inger

Svar: Känns igen det där med folk som går igen och hälsar på. Men de brukar oftast vara mycket snälla av sig. Men det är nog som Du skriver Vi är så att säga medier. Kram...
Ma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela