Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Viking Line förbjuder hyttsprit?

Publicerad 2013-01-30 20:41:11 i Resor,

 
 
   Läser på Aftonbladet.se idag att Viking Line förbjuder hyttsprit på rutten mellan Stockholm - Åbo till min stora förvåning. Eftersom jag ganska mycket har åkt med Viking Lines fartyg vet jag med mig att hyttsprit redan är förbjuden sedan ganska lång tid tillbaka. Är detta något nytt? De flesta Finlandsfartygen har redan förbjudit hyttsprit. Det finns i deras ordningsregler att inköpa alkholdrycker inte får förtäras ombord. Vet folk vad detta betyder? Om inte kan jag berätta att  det betyder Att den alkhol man köper i taxfree butiken inte får drickas ombord. Första supen av detta blir tillåten när man kommer iland. 
  Det som är nytt är att nu skall man förbjudas att handla tax-free på ditresan och endast få handla på hemresan. Inget vidare beslut tycker jag. För det inte så säkert att man tycker sig hinna med ett besök i taxfree butiken på hemresan. Det kanske finns något roligare att göra då än att stå i kö i tax-freen. Själv brukar jag ta min lilla runda i tax-freen när köerna verkar vara minst. Men det vill de tydligen inte längre. Nu ska alla trängas på hemresan istället. Kanske ett sätt för Viking Line att spara pengar. Jag vet inte, men jag tror inte att de vinner passagarare på det. För det där med att själv kunna välja när man ska inhandla sin tax-freevaror är något som vi som åker med dessa stora färjor är vana vid. Så denna ändring lär nog knappast komma att mottas positivt. Tvärtom...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Augusta

Publicerad 2013-01-30 23:13:56

Jag älskar att åka med Viking Line till Mariehamn. Billigt och så gott att äta deras buffémat.
Brukar som du handla då andan faller på. Men jag kan köpa vin/sprit och ge bort. Men själv dricker jag inte starka varor :)

Kram

Postat av: Freedomtravel

Publicerad 2013-01-31 08:12:33

På färjan från Nynäshamn till Polen hittade vi ingen öl i taxfreen. Vi frågade, och då visade det sig att de inte sålde öl på kvällen, men däremot nästa morgon. Självklart för att man inte skulle dricka på hytten...

Postat av: Nett

Publicerad 2013-01-31 09:14:18

För nog förlorar de en del på att passagerarna dricker i hytten istället för i baren.

Postat av: Veiken

Publicerad 2013-01-31 14:56:09

Jag har aldrig åkt med Viking line, men visst sjutton sups det hejdlöst ombord. Säger mina fördomar! Ha det gott!

Svar: Det sups lika mycket där som på t.ex Tallinksilja om det säger Dig något...
Ma

Postat av: Veiken

Publicerad 2013-02-01 01:49:17

Sorry det säger mig ingenting alls. Vi åker med Stena här och det är inga festbåtar alls längre! Kanske på grund av att det är en ganska dyr resa till Kiel :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela