Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Ok att slå ihjälp lösspringande hund?

Publicerad 2013-02-26 20:31:22 i Allmänt,

 Nu kan konstateras att det är okej att slå ihjäl lösspringande hundar som biter folk. I Kosta gick flera lösa hundar till attack mot folk och detta resulterade i att Kostaborna slog ihjäl en av hundarna i ren panik. Den andra blev så rädd att stack iväg. Hundägaren har blivit anmäld för brott mot tillsyn av hund. 
 Den slog ihjäl den ena hunden har däremot inte blivit anmäld. Det verkar som detta handladen är att betrakta som nödvärn och helt okej. Åtminstone verkar polisen anse detta. Av detta kan man dra lärdomen att det är bäst att hålla hunden kopplad om man är ute med den. Åtminstone i trakterna av Kosta annnars kan man kanske inte räkna med att ha någon hund kvar, ifall den skulle gå till attack mot människor. För där är det helt okej att slå ihäl löspringande hundar som biter folk och det tror jag faktiskt att det är här också. Så kan inte hundägarna hålla reda på sina hundar är de nog av med dem vare sig de vill det eller inte. Fast det tror jag att de flesta av dem har begripit för länge sedan. Det ser åtminstone ut som det om jag skulle titta ut och kolla in alla som går förbi med sina hundar här. Det är sällan jag ser några lösspringande sådana här omrking. Risken är väl för stor att de skulle bli överkörda i så fall...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: KajsaLisa

Publicerad 2013-02-27 10:54:54

Attacker mot människor är rätt ovanliga, däremot händer det ofta att lösspringande hundar ger sig på andra hundar.

Svar: Ännu en orsak till koppeltvång på dem...
Ma

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-02-27 21:09:28

"Extra stor uppsikt" som lagen säger hundägare ska ha 1 mars till 20 augusti, kanske snart blir giltigt året om? Svårt för folk som sysslar med viltjakt i sådana fall. Egna gullefjunet går dock alltid i koppel...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela