Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Årets nya ord

Publicerad 2013-12-27 18:53:41 i Nyheter,

  Vi närmar oss nyår och det ska bli en sammanfattning av de nya orden som kommit i år. Som vanligt är det mest substantiv och verb som dominerar. Språkrådet har sedan 1944 valt ut ord som säger någonting om det år som har gått.
  De ord som de har valt ut detta år är bland annat: Hästlasagne var väl något som ingen visste vad det var innan 2013. Inte heller var det väl någon som hade fått reklam om e-cigaretter i sin mailbox heller innan dess. Numera dimper det ju ner åtskilliga sådana mail där.
  Andra populära ord under det gångna året som har tillkommit är bland annat  ord som nätvandra, rutkod och köttskatt smat ord som läxrut. Dessa ord har knappast något hört talas om innan år 2012, men nu är de helt naturliga i vårt svenska språk, av den orsaken att vi har ett behov av orden.
  Detta är några av årets nya ord som har hamnat på Språkrådets årslista över nyord. Ord som numera anses fylla sin funktion i vårt språk. När jag läser Språkrådets årslista över nyord kan jag inte upphöra att förvånas över hur fort vårt svenska förändras och hur många nya ord som kommit till under det året som har gått. Det är en hel del ny ord...
 
/Ma
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Veiken

Publicerad 2013-12-27 19:15:19

Det bevisar det som vi visste är att vi har ett levande språk. Vissa ord försvinner och andra tillkommer!

Postat av: Gilla

Publicerad 2013-12-27 19:31:44

Egentligen är det ju rätt festligt, att man gör en sån lista. Alla kan ju inte de nya betydelserna, så om man nu läser listan, kan man förstå lite bättre vad folk snackar om.

Sv: Citatet hittade jag på Facebook. Det finns en särskild lista om Citat.

Kram/Gilla

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela