Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Kaffekassa = Topphemligt

Publicerad 2012-09-30 19:03:00 i Nyheter,

    Nu har SÄPOs kaffekassa hemligstämplats. Det har tillkommit nya regler som gör att  allt från lokalhyra till telefonavlyssning är hemligstämplat. Att detta  skulle hemligstämplas skrevs under av Betrice Ask (m). Nils Funcke som är expert på yttrandefrihetsfrågor, menar att myndigheter inte kan avslå en begäran generellt, utan måste titta på varje uppgift för sig om den går att lämna ut eller inte. Så det där med hemligstämplad kaffekassa kanske inte är så genomtänkt egentligen. 
  En sak verkar det dock vara slut på och det är DNs granskning av SÄPO. De var ju de som hade James Bond fest för cirka fem miljoner av skattebetalarnas pengar.DN har försökt att få fram SÅPOs resultaträkning, men där blev det nobben. Den hade hemligstämpel på sig. Beslutet att hemligstämpla hela verksamheten väcker en hel del förvirring. Experten på yttrandehetsfrågor säger till DN "– Det är fullständigt absurt och det här är ytterligare ett exempel på hur säkerhetspolisen använder sekretessbestämmelserna på ett slentrianmässigt sätt. Det här har uppmärksammats tidigare och då öppnade justitiekanslern ett tillsynsärende och kritiserade Säpo, säger Nils Funcke." 
  Är det så att någon funderar på att överklaga de nya reglerna, kan jag tala om att de inte går att överklaga, utan vi får nog lära oss leva med att SÄPOs kaffekassa och allt annat numera har hemligstämpel. Är det någon som vet hur mycket de dricker kaffe för? Jag har ingen aning, men gissar att det är mycket. Frågan är bara hur mycket ;)...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela