Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Falska enkronorna - Konst!

Publicerad 2012-09-01 22:03:00 i

  Nu har det framkommit det jag hela tiden har misstänkt. De falska enkronorna som har spridits i vårt land med texten "Vår horkarl till Kung" är ett konstverk. Nu har Svd fått tag på konstnären som har gjort dessa mynt. Följande uttalande gjorde konstnären till Svd. – Jag tycker frågan om varför är ointressant att besvara. Det här är ett konstverk och det får tala för sig själv. Jag ser mig som en amatörkonstnär och det ligger inte i mitt intresse att förklara mitt verk. Det är ungefär som att fråga Ernst Billgren varför han målar ekorrar.
  Personen vill vara anonym och säger att det finns många nackdelar med att träda fram, däribland de rättsliga. Skaparen vill inte heller avslöja motivet till kungahånet utan säger att budskapet är att mynten inte är förfalskningar utan en del i ett konstverk. Jag tycker detta låter som om det vore något konstfacksarbete. Till och med det svaret och de uttalande som görs liknar Konstfack något enormt. Är det en elev eller en färdig konstnär eller kanske någon i personalen där som har gjort mynten? eller har jag alldeles fel? Fast jag gissar på att det är Konstfack som ligger bakom mynten. Personen säger också att reaktionerna på myntet har varit det viktigaste. Också det är ett uttalande som jag tycker mig känna igen från den senaste tidens Konstfackskonst.
  Kanske det trots allt bara är en bliviande elev som har gjort detta i ett försök att bli antagen till Konstfack. Jag har för mig att de antas på arbetsprover där och då ligger ju detta helt i linje med Konstfackskonsten. Detta konstverk måste ju i så fall verkligen höra hemma där och även den som är upphov till det. Men jag tror nog att snart vet nog alla vem det var som var upphovsmakare till dessa enkronor...
 
/Ma
 



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-09-02 09:40:35

Jag har nog tänkt i dessa banor också...tiden får utvisa om den "skyldige" ger sig till känna...fast jag tvivlar nog på det! Kramiz

Svar: På ett eller annat sätt brukar sådant komma fram och jag gissar att det gör det nu också...
Ma

Postat av: Ama de casa

Publicerad 2012-09-02 10:17:30

Jag tror också att det snart kommer fram vem/vilka "konstnären" är.

Svar: Säkerligen
Ma

Postat av: Veiken

Publicerad 2012-09-02 14:36:48

En konstig konst! I Thailand hade det blivit livstid - där hånar man inte kung Bhumibhol ostraffat!

Svar: Visst är konsten konstig och jag förstår mig inte på den. Fast att jag brukar gilla konst...
Ma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela