Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Spökplatser lagom till Halloween

Publicerad 2012-10-31 18:27:52 i Spöken och andra oförklarliga ting,

  Snart är det ju Halloween och då kan det ju passa bra att besöka någon spökplats för att komma i riktig spökstämning.. Norrtelje Tidning har listat några spökplatser som lär vara väldigt kusliga. Dessa platser har ett gemensamt och det är att man får resa en bit för besöka spökplatsen. Men för oss som befinner sig i Roslagen och inte vill åka sådär jättelångt för att hitta några spökplatser att besöka så är det ganska gott om dem också. 
  För vad tycks till exempel om Mörby Slottsruin. Lär hysa inte mindre än fem spöken. Venngarns slott är också en känd spökplats. Den ligger ett par kilometer norr om Sigtuna eller varför inte ett besök på Kymlinge station. Ni vet den där tunnelbanestationen som aldrig togs i bruk och ligger någonstans mellan Hallonbergen och Kista. Det enda tåg som lär stanna där är ett silverfärgat tåg vid namn Silverpilen och den som kliver på Silverpilen kommer aldrig tillbaka och att de enda som stiger av Kymlinge station är de döda. Så inte behöver man åka långt för att hitta en spökplats till Halloween och även jag tror att jag kan hitta en spökplats ännu närmare. För vid Mitt Sommartillhåll i skogen ovanför lär det också spöka. Hela Sverige är fult av spökplatser och jag gissar att dessa platser kommer att få många besök nu till Halloween helgen. Själv tror jag faktiskt att jag hoppar över det där med spöken och låter någon annan besöka dessa hemsökta platser i Halloween helgen. Orsaken är enkel. Jag firar inte Halloween och jag tänker inte börja med det. Även om jag kanske skulle tycka att det var kul att besöka en och annan spökplats...
 
/Ma
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Ama de casa

Publicerad 2012-10-31 22:05:47

Jag tycker att det är lite läskigt med spökerier och så, så jag fortsätter att fira den här helgen som jag har valt att tolka den:

http://amacasa.wordpress.com/2011/10/31/traditioner-ar-till-for-att-hallas-2/

;-)

Postat av: Fenixmona

Publicerad 2012-11-01 05:54:53

Nej, det är samma här, vi firar inte detta men det bankade på vår dörr ett par gånger igår och fler lär väl komma i helgen...Kramiz

Svar: Än har det inte kommit några bankande "spöken" till mig. Men ännu har ju inte den helgen riktigt kommit igång...
Ma

Postat av: Nett

Publicerad 2012-11-01 08:09:24

Spökplatser är roligt oavsett hallowen eller inte :)

Svar: Visst är det kul med spökplatser...
Ma

Postat av: Diana

Publicerad 2012-11-01 08:32:07

Jag jobbar natt på äldreboende (har jobbat på flera), där dör det x antal personer per år. Och jag har aldrig sett något skumt. Jag har bestämt mig för att om det finns spöken så hade det funnits där. :)

Svar: Nja, spöken brukar mest hålla till på platser med ond, bråd död. Så det var väl inte tillräckligt med död där, om det bara är vanlig död...
Ma

Postat av: Augusta

Publicerad 2012-11-01 11:13:41

Halloween firar jag inte heller. Men då min dotter var mindre så då fick hon klä ut sig :)

Tack för tipsen skall åka till dom där ställen då det blir sommar och härligt :)

Trevlig dag!

Postat av: Veiken

Publicerad 2012-11-01 17:32:13

Jag gillar spökplatser och Halloween är ett påfund jag tar avstånd ifrån! Ha det gott! :)

Svar: Även jag är facinerad av spökplatser...
Ma

Postat av: KajsaLisa

Publicerad 2012-11-02 07:03:35

Visst är det konstigt, det spökar alltid i gamla slott,mer sällan i lador och torp. Klassamhället består även efter döden. Men Kymlinge verkar i alla fall vara till för oss vanliga kreti och pletispöken. Vi får väl samlas där.

Svar: Lador och torp har väl inte så stora ytor som spöken behöver. Skogar däremot brukar de gilla att hålla till vid. Det gör det vid Mitt Sommartillhålll...
Ma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela