Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Klarar Sverige en monsterstorm?

Publicerad 2012-10-30 17:17:39 i Allmänt,

  Klarar Sverige av det USA gör just nu? Det är frågan om. De senaste dygnets bilder från nedre Manhattan är inte roliga. De är en fruktansvärd syn. 16 människor har dött i USA och Kanada samt 67 i Karibien och många har skadats av stormen Sandy. De matriella skadorna enorma. Samtidigt verkar det som om samhällets grundläggande funktioner verkar klara påfrestningen. Evakueringen har, i varje fall hjälpligt, fungerat. Myndigheterna, från presidenten och nedåt, informerar kontinuerligt och räddningstjänsten gör sitt bästa för att rädda liv skriver Aftonbladet. Det är USA det och de verkar fixa det. 
Hur skulle det gå om Sverige skulle råka ut för samma sak? I december 2011 presenterade Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, en rapport som visade att 18 svenska tätorter har betydande risk för översvämningar. Däribland fanns bland annat Stockholm och Göteborg. Samtidigt som denna monsterstorm drar över USA, så har den svenska regeringen meddelat att den minskar nästa år minskar resurserna till kommunernas krisberedskap. Åtminstone meddelande Ekot på Sveriges Radio det. Så det är bara att hoppas att svensken vet hur man tacklar en situation där kanske hela Stockholm eller Göteborg står under vatten och elen är försvunnen och tunnelbannan dränkt. 
  Vad glad jag är att jag en gång i tiden lärde mig hur man tackla sådana situationer på en av Civilförsvarsförbundets kurser. Nu för tiden tror jag att det är färre som klarar av det. Jag gissar att en stor del tänker  Det där sköter myndigheterna. Dessväre har jag för mig att fortfarande gäller lagen som gör vi enskilda människor har ansvaret för vår egen situation och detta gäller också när det händer sådant.Vanliga hushåll har lägst priotet. Så räkna med att få fixa det själva ifall det händer...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: KajsaLisa

Publicerad 2012-10-30 20:07:13

Det gäller alltså att bosätta sig på en höjd och börja samla konservburkar

Postat av: ume71

Publicerad 2012-10-31 00:37:04

Men allt löste sig ändå
Så nu är hon här och det ska bli kul

Postat av: Fenixmona

Publicerad 2012-10-31 05:20:16

Nej, inte tror jag att våra myndigheter fixar någonting och under sådana omständigheter så får vi nog försöka klara oss själva...Fruktansvärda bilder såg jag igår! Kramiz

Svar: Säkerligen får vi klara oss själva. Att myndigheterna skulle göra något i så fall skulle förvåna mig...
Ma

Postat av: Diana

Publicerad 2012-10-31 10:06:26

Vi är ju lite bortskämda... Jag minns inte ens när vi hade strömavbrott senast. Nope, skulle nåt allvarligt hända så hade jag nog tyvärr stått helt handfallen.

Postat av: Ama de casa

Publicerad 2012-10-31 10:14:55

Hoppas att ALLA slipper såna där monsteroväder. Tyvärr är det ju inte så. Det lär komma fler.

Postat av: Nett

Publicerad 2012-10-31 16:05:31

Det får man hoppas att man slipper :)

Postat av: Veiken

Publicerad 2012-10-31 16:41:06

Vi lär nog få klara oss själva om det händer. Sandy är en elak j-l och det kommer säkert fler med samma styrka. Vädrets makter på jorden är inte nådiga nu! :(

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela