Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Vi går emot en klimatkastrof!

Publicerad 2012-11-29 18:04:17 i Natur och friluftsliv,

  Det är bara att konstatera att vi går emot en klimatkatastrof. Åtminstone om man får tro forskarna. Det är så att havsnivåerna stiger betydligt mer än som har beräknats. Förr vimsade de om att det var 2 mm som gällde. Nu har de kommit fram till att det hela handlar om något helt annat.  Den klimatrapport som presenterades av Världsbanken förra veckan räknar forskarna med 1-2 meters höjning. Det är skillnad mot 2 mm det. Störst blir ju förändringarna runt ekvatorn. Men även vi i lilla Sverige lär komma att drabbas. 
 Bland annat Malmö, Helsingborg och Halmstad skulle få svåra problem med översvämningar redan vid en halvmeters höjning. Två meter skall det bara inte talas om vad som skulle ske. Aftonbladet har en liten skojig karta som man kan kolla på om vill ha förklaring på hur denna klimatpåverkan skulle påverka ens egen ort t.ex. Där kan jag se att en del av Norrtälje riskerar att översvämmas. Sen kan jag också se att ett av Norrtäljes blivande nya bostadsområden tydligen kommer att ligga under vatten, om hundra år. För där räcker med en landhöjning på två meter på vissa ställen där området Solbacka strand ska ligga. För att inte tala om det blir sex meters höjning då ligger hela Solbacka strand under vatten. Varför lade det bostadsområdet där? Eller är det kanske så att de bygger så dåligt för att husen inte ska hålla så länge. Ett hus brukar ju hålla ett antal år. Där jag bor just nu är det också lite osäkert. Men det verkar som om jag skulle klara mig undan översvämning i vilket fall. De delar av staden som ligger längs ån lär ju också få se sina fastigheter under vatten. Så jag undrar egentligen hur våra stadsplanerare har tänkt i denna fråga. Men jag gissar att de inte har tänkt alls. För vem tänker egentligen på det där med klimatförändringar. Inte så många tror jag...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela