Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Vargjakt i Roslagen

Publicerad 2012-06-29 18:48:09 i Natur och friluftsliv,

  En varg som har rivit 19 får på ön Lilla Risten ligger illa till. Naturvårdsverket har gett klartecken till skyddsjakt på vargen. Länsstyrelsen fick inte riktigt som den ville. Länsstyrelen ville ha tre veckors jakttid och tycker att det skulle vara säkrare att skjuta med hagel och effektivare om vargen fick skjutas även simmande.
  Det gick inte Naturvårdverket med på. Den måste skjutas på land och dessutom måste den skjutas med kulvapen. Länsstyrelsen i Uppsala län skall nu utse en jaktledare som sedan utser dem som får delta i jakten. Jakten kommer att på gå till den 8 juli , om de inte har lyckats avliva vargen innan dess.
  I vilket fall som helst bör man nog iaktaga största försiktighet om man skall besöka ön Lilla Risten där vargen håller till, så att man inte blir tagen för varg. Det vore ju förargligt i så fall. För något sådant har inte vare sig Naturvårdsverket eller Länsstyrelsen gett sitt godkännande till och de även om de skulle ha gjort det, så finns det lagar som förbjuder det. Men akta Er för ön Lilla Risten fram till och med den 8 juli. Vargjakt pågår...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: fenixmona

Publicerad 2012-06-30 07:38:50

Tack för varningen! Då får man hålla sig därifrån...19 får det är väldigt mycket...en riktig lustmördare denna varg! Kramiz

Postat av: Veiken

Publicerad 2012-06-30 09:32:55

Jag begriper mig inte på vargpolitiken. Sverige och flera andra länder var utan varg sedan länge - sedan importerade man vargar för att det hade funnits i skogarna. Nu när vargarna river an massa får och ställer till det för en massa djurskötare, blir det helt plötsligt tillåtet att skjuta, men man kallar det då för skyddsjakt.
Det är inte slut med det här. Vargen är ett rovdjur och lever som ett sådant. Det är inget gosedjur som många tycks tro....

Postat av: Ama de casa

Publicerad 2012-06-30 10:57:10

Ja, då ska jag inte åka dit då ;-)

Postat av: krulli

Publicerad 2012-06-30 16:25:14

Jag tycker det är fantastiskt att de KAN MED att kalla det för skyddsjakt!
Den dödas! Vargen!

Svar: None
Ma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela