Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Hur får en sjöbod se ut?

Publicerad 2012-01-29 20:43:00 i Natur och friluftsliv,

  En sjöbod får inte se ut hur som helst. Framför allt får den inte var inredd med vad som helst. Det har nio sjöbodsinnehavare i Tanum erfara. De hade inrett sina sjöbodar med t.ex diskbänk och insolerat sina sjöbodar. Icke tillåtet tyckte Byggnadsnämnden som nu är inblandad i en segdragen tvist med sjöbodsägarna.
  Det har pågått i fyra år hittills och lär nog komma att pågå ett tag till. Det var strax före jul som Förvaltningsrätten i Göteborg meddelade beslut. Samtliga nio sjöbods­ägare i Långsjö som överklagat beslutet om att tvingas bygga om sina sjöbodar fick nobben. Ägarna till nio sjöbodar med drömläge i Långsjö kan tvingas förvandla sina byggnader till förråd istället. 
  Senast tre månader efter det att ägarna nåtts av domstolens utslag ska de åtgärda sina sjöbodar. Det betyder att de skall ta bort panelerna inomhus, riva ut isoleringen i väggar, golv och tak, avlägsna köksbänkar, skåp, vatten- avloppsinstallationer med mera. Om de inte gör det börjar ett vite på 50 000 kronor per månad och sjöbod att ticka. Men innan dess har ärendena säkert hamnat i den högre instansen kammarrätten och kanske till och med i regeringsrätten. För det verkar inte som om ägarna till sjöbodarna tänker ge sig i första taget och ta bort sina sjöbodar. 
  Det är bara att konstatera att det blir dyrt att ha en sjöbod i Tanum med inredning. För jag tror inte att kommunen kommer ge sig i det fallet  och fallet är ju ett pilotfall och det finns säkert fler sjöbodar som är inredda på detta vis. Blir det så att kommunen vinner detta, så lär även de få slänga ut sin inredning. För då blir det svart på vitt hur en sjöbod får se ut. För än är inte sista ordet sagt i denna fråga...

/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Roggan

Publicerad 2012-01-29 21:05:51

Är inte så insatt i sådant här, men finns det inga stadgar som talar om vad man får göra och inte får göra. Kram

Postat av: krulli

Publicerad 2012-01-30 10:32:31

Tja det är ju inte så at beslutet har kommit till efter de byggde, det fanns där redan innan, de trodde väl att de skulle kunna komma undan.

Kan bara anta att de har råd..

Postat av: Karpstryparn

Publicerad 2012-01-30 11:45:36

Frågan är väl bara vart man ska dra gränsen, förvaringsskåp t ex måste ju finnas i en sjöbod, tycker jag.

Men det klart, när man börjar dra in avlopp har det spårat ur.

Postat av: Ama de casa

Publicerad 2012-01-30 16:23:54

Ja, regler är ju regler... Mycket kostsam historia hur det än går...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela