Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Allianskris och kanske SDkris

Publicerad 2012-12-17 18:34:46 i Nyheter,

  Nu har det kommit en ny opinionsundersökning. Den visar att SD har förlorat väljarsympatier på sin järnrörskampanj. De vinner inga anhängare på att visa filmer där de springer omrking med järnrör. Det är något som visat sig nu. De backar och når nu inte upp till sina tvåsiffriga siffror som de hade förrut, utan får nöja sig med ynka 9,7 procent. Så nu kanske de kan börja uppföra sig på ett mera vuxet vis. Jag tycker deras uppförande mer har liknat ett gäng bråkiga ungdomar. 
  Kris kan också kalla att det är för Alliansen. För nu hamnar KD under 4 % spärren och två andra partier är också farligt nära spärren. Det är Folkpartiet och Centern. De får absolut inte gå ned mer om de vill vara med och slåss om regeringsmakten. Risken är stor att om de fortsätter att tappa väljare i samma takt som nu att de får göra KD sällskap. Moderaterna kan ju glädja sig åt en uppgång. Men vad hjälper det när resten av allianspartierna inte kan hänga med, utan riskerar att hamna utanför. 
  För Sossarna, Miljöpartiet och Vänster är det mer eller mindre uppåt på opinionssiffrorna. De går på plus allihopa. Detta betyder också att vore det val idag skulle vi ha en Röd-Grön regering. För opinionssifforna landar på 46,9 för de Röd-Gröna och 42,4 för Alliansen. Sverigedemokraterna får 9,7 och får därmed sin eftertraktade vågmästarroll. Fast om de i praktiken får särskilt mycket att säga till om lär nog förbli osagt.
  En annan sak som däremot verkar vara mer säkert är att det där med att anpassa poltiken efter väljarna är något som alla politker verkar försöka och detta visar sig just nu. Lena Mellins krönkika tar upp ett mycket fint exempel på väljaranpassning...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela