Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Polisen hittade inte fram!

Publicerad 2012-08-30 18:40:16 i


 
 
  En ensam polisman i en civil polisbil uppmärksammade en fortkörande motorcykel och försöker stoppa denne som drar iväg. Polismannen begär förstärkning som INTE kommer pga att de inte hittar fram till platsen. Orsaken att polisen inte hittade fram var att länskommunikationscentralen i Västmanland inte hade uppdaterade kartor i sina system. De hade inte kartor över nya E18 trots att vägen hade funnits i över ett år. 
  När jag läste det i Expressen undrade jag hur det stod till hos polisen. Har de verkligen så dålig koll på sina kartor? I så fall har de sämre koll än vad jag har på en av mina kartappar i mobilen som ideligen uppdateras mot internet. Varför använda sig av sådana system som endast uppdateras en gång om året. Inom vägar kan det hända mycket där. Polisen borde nog satsa på ett GPS-system som daterar upp sig själv mot internet och alltid har de senaste kartorna, istället för system skall dateras upp en gång året. 
  Detta verkar ju helskumt. Hur kan de vara så efter sin tid. Det är nog dags att deras IT-avdelning för inköp av programvara tar och kollar upp hur man numera daterar upp  system. De flesta sådana där system har en version som man köpa med automatiska uppdateringar. Visserligen kostar det en del. Men varför vara så dumsnål? De ser ju vad som händer. Nästa gång får vi nog veta att polisen kanske kör med gratisprogram när det gäller Anti-virus och drabbas av datavirus. Detta skulle inte förvåna mig. De verkar lite omogna i det fallet. Kanske behöver de en kurs i data så att de kan hantera datan på ett mer moget sätt. Kanske dags för polisen att rensa i sina dataprogram och sina äldre datasystem. Det är här skandalöst...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: KajsaLisa

Publicerad 2012-08-31 01:05:09

Har själv kört efter GPS mitt ute i ingenting, på grund av gammal uppdatering, men det borde ju vara förlåtet eftersom det knappast räknas som utryckning.
Men det mest korkade med det här är att så vitt jag förstår så har varenda liten skogsväg, där det bor folk nyligen fått ett namn. Alltså, det gamla systemet med Boxnummer är avskaffat och alla skall ha en adress. Just för att undvika missförstånd i nödsituationer.
Så har man gamla kartor, det är ju otroligt.

Svar: Visst är det otroligt att kartorna är så gamla. Men jag tycker att de borde skaffa sig ett system som uppdaterar sig självt....
Ma

Postat av: Fenixmona

Publicerad 2012-08-31 04:46:47

Det är verkligen dåligt! polisen om någon borde väl hålla sig ajour med vägarna!
Nej, taxfree har nog i mångt o mycket spelat ut sin roll...kramiz

Svar: Visst borde polisen hålla sig ajour med vägarna. Tax-free det är något som vi svenskar inte känner så mycket av nu. Vår krona är ju så stark just nu...
Ma

Postat av: Fenixmona

Publicerad 2012-08-31 05:34:08

Inte säkert att de hinner att få se Ronnies lotus...Christoffer har fått sipens för att köra lopp i två länder denna helf...så han kör lördagen här i Uddevalla och på söndagen går finalen i Elverum i Norge, där startar han med att köra på fredagen, alltså idag, sen kör de hit och sover här några timmar före de drar igång på motorbanan. många mils körning...kramiz

Postat av: Fenixmona

Publicerad 2012-08-31 05:35:02

DISPANS ska det ju stå i kommentaren förståss...

Postat av: Veiken

Publicerad 2012-08-31 18:21:56

Hahaha! Det är så dåligt att det blir sanslöst roligt! :)

Svar: Roligt att Du tyckte det var kul...
Ma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela