Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Valborgsmässoafton

Publicerad 2012-04-30 18:51:43 i Allmänt,

 .

Idag är det valborgsmässoafton och den firas som traditionsmässigt är med Valborgsmässoeld och den obligatoritska grillningen som hör till. För just nu tränds det som flest Valborgsmässoeldar runt omkring och sen när de har brunnit ut införs det lika obligatoriska eldningsförbudet  i mina trakter.
Åtminstone brukar det vara eldningsförbud i mina trakter och ibland brukar de till och med införa förbud att använda grill, när det är riktigt torrt i markerna. Men dit är det nog ett bra tag.  Så min nyinförskaffade grill lär nog bli använd vid Mitt Sommartillhåll i år. Det är snart dags att ta den i bruk.
  För andra kommer Valborg att inbära andra saker än korvgrillning och brasa. Något som också brukar stå på agendan när Valborg drar in är fylla av diverse olika grad. Idag när jag var på väg hem från jobbet gick jag förbi systemet. Där hade polisen lämpligen placerat sig och talade om vikten att inte köpa ut till de som inte var gamla nog för att gå på systemet själva. Jag antar i vilket fall att det är det som menas med langing. Fast ibland har jag undrat då jag vet en del personer som har blivit tillfrågade om leg där och varit över 40 år. Jo, det är alldeles sant. Jag känner till några som har blivit tillfrågade om det där. Så ibland undrar jag om varje person måste köpa ut sin egen alkohol på systembolaget.
  I vilket fall som helst så är det dags att ge sig ikast med valborgmässofirandet för mig och jag önskar Er en riktigt trevlig Valborg. Hoppas det blir som Ni hade tänkt Er, hur Ni nu väljer att fira Valborg. Så nu önskar jag Er en riktigt Trevlig Valborgsmässoafton...

/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mormor

Publicerad 2012-04-30 19:09:20

Det feirer vi ikke i Norge. Det kan likevel bli veldig voldelig natten til 1. mai i storbyene. DJeg håper det ikke skjer for mye galskap, hverken på dine trakter eller på mine.

Ha en trivelig kveld :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela