Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Kulturgärning att planka i kollektivtrafiken!

Publicerad 2012-04-30 21:28:00 i Allmänt,

 
 
   Nyligen har Statens Kulturråd delat ut statligt bidrag till Planka.nu. Ni vet den rörelsen som uppmanar folk att planka i kollektivtrafiken och åka gratis med den. De har nu fått statligt bidrag för sin verksamhet.Så nu vet alla som betalar för sin kollektivtrafik att det är kulturgärning att låta bli. Det har Statens Kulturråd slagit fast när de delat ut bidrag till Planka.nu´s bok Trafikmaktförordningen. :O
  Tycker Ni att det låter som ett skämt? Det är det inte. Så här motiverar sig Statens Kulturråd till att ge statligt bidrag till Planka.nu. – Vi tittar på boken, inte avsändaren, säger Signe Westin, enhetschef för litteratur på Kulturrådet.
  Det statliga bidraget till boken är på sammanlagt 28 070 kronor, 21 725 i litteraturstöd och 6 345 kronor i distributionsstöd. Vilket skall göra att boken bland annat skall kunna finnas tillgänglig på alla våra bibliotek. Så nu ska vi alla kunna lära oss att planka i kollektivtrafiken. Detta är kultur. Hoppas alla förstår att det är det och varför våra skattepengar skall användas på detta vis :question:
  Själv har jag min egen lilla uppfattning om varför Planka.nu får kulturbidrag för att distrubera och ge ut denna bok. De styrande tycker väl att det med plankning är något bra. Själv har jag lite svårt att förstå hur de styrande resonerar i detta fall. Fast jag har ofta en avvikande mening i sådana här fall. Jag förstår inte den kulturella gärningen i Planka i kollektivtrafiken. Att det Plankas av annan anledning förstår jag däremot. Men att kalla det kultur, det är svårare för mig att begripa. ;)...

/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: fenixmona

Publicerad 2012-05-01 07:35:16

Tja...då är väl inte jag så kulturell kan jag tänka för jag kan då inte se någon kultur i detta...Kramiz

Postat av: Veiken

Publicerad 2012-05-01 11:17:24

Nu höll jag på att ramla av stolen.... tänk om ALLA betalade vad det kostar. Hur mycket billigare hade det blivit?

Jag är nog helt kulturfri :)

Postat av: Anna T

Publicerad 2012-05-01 16:58:06

Antar att boken är något speciellt :) kanske kritisk? Ingen aning, ja betalar alltid och tycker alla ska göra det :)



sv: Haha det var det verkligen :D såå mycket folk asså!

Postat av: Vicke

Publicerad 2012-05-01 19:19:50

vad håller dom på med?? Ha en fin kväll nu

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela