Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Polisen bryter mot lagen

Publicerad 2011-09-29 19:06:07 i Nyheter,

 


Åtminstone får man den uppfattningen när en polischef anmäls till JK för att polischefen har efterforskat källor till medieuppgifter. Något som är ett brott mot efterforskningsförbundet. En myndighetsperson får inte forska efter vem som har läckt en uppgift till medierna. Det är det lag på.
  Det är tydligen att polisen inte kan de lagar de skall efterleva eller så klarar de inte av att leva efter de lagar som de är till för att upprätthålla. Nu skall JK utreda vad som har skett.
  För det är ingen annan än polismästaren som ska ha gjort sig skyldig till detta. Nu kan polismästaren bli föremål för grundlagsbrott. Att efterforska mediers källor är förbjudet och skyddet för uppgiftslämnare finns inskrivet i grundlagen. Att efterforska medies källor är inget struntbrott. Det är så allvarligt att polismästaren riskerar fängelse om det skulle framkomma att det finns uppsåt bakom detta.
  Så nu skall väl till och polisen ha klart för sig att man INTE skall ägna sig åt att efterforska mediers källor. För när till om med en polismästare riskar att hamna i fängelse för saken skull, så är det bara att konstatera att det är allvarligt med folk som gör så. Det är också allvarligt med en polismästare som gör så. Det är bara att konstatera att det inte räcker med att vara polismästare för att slippa undan granskning i detta fall...

/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela