Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Psykutredningen om Utøya mördaren

Publicerad 2011-11-29 18:21:06 i Nyheter,

  Anders Breivik var psykiskt sjuk när han begick dåden på Utøya har nu slagits fast. Han kommer dömmas till psykisk vård står det nu klart. Diagnosen han har fått nu är paranoid schizofren. Denna diagnos innebär att han inte kan dömmas till fängelse, utan kommer att få rättspsykiatrisk vård.
  Detta var för mig inte förvånasvärt. Redan första gången när jag hörde talas om vad karln hade gjort, tänkte jag att han kan inte vara psykiskt frisk som klarar av att begå detta fruktansvärda illdåd. Anders Behring Breivik var psykiskt sjuk under gärningarna och under rättpsykiatrikernas undersökning av honom.
Därför kan han nu inte dömas till fängelse eller förvar – men däremot till tvångsvård under resten av hans liv. Vilket nog straffet blir för de handlingar han har begått. Samtidigt finns det de som hävdar att Breivik har utsatts för sexuella övergrepp som barn. Vilket skulle kunna förklara hur han drabbats av denna psykiska sjukdomstillstånd. Men ända tycker jag nog att karln skulle kunna få ett fängelsestraff uppepå detta, om han nu lyckas bli friskförklarad innan en vanlig fängelsedom skulle ha släppt ut honom. För att han skall ha sitt straff för det han har gjort tycker jag är rimlig och hur länge han kommer att tvångsvårdas är ju osäkert. Det finns ju folk som har tillfrisknat snabbt som attan, med andra aldrig har tillfrisknat. Så det där med tvångsvård vet jag inte om det vore riktigt rätt egentligen. Men vad han får för straff återstår att se. Nu är åtminstone denna del av processen klar och med det slogs det fast. Karln var inte psykiskt frisk. Men att de inte kom på det förr och vårdade honom för det. Då hade denna hemska händelse kunnat undvikas. För läser man vad de kommit fram till så verkar det ha funnits åtskiliga signaler som sagt att det inte stod rätt till hos karln...


/Ma


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Roggan

Publicerad 2011-11-29 21:15:07

Ibland undrar jag också om det kunde stoppas i tid. Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela