Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Skyldig 19 öre, fick påminnelse...

Publicerad 2011-03-31 19:25:05 i Allmänt,

En skuld skall betalas tillbaka. Det spelar ingen roll hur liten den är. Det fick en man erfara som var skyldig 19 åre till ett bensinbolag. Han hade avrundat sin faktura som han betalade till närmasta krona. Men det fick han inte göra. Han fick snabbt en påminnelse om att han skulle betala denna faktura. Därtill hade påfört honom 10 öre i ränta också.
Kanske borde han vänta lite till med att betela räkningen, så att skulden uppgår till en krona. Femtioöringen är ju inte gångbar längre som betalningsmedel och får han för sig att betala räkningen över disk på banken, så lär de ju inte godta de 29 örerna som han vill betala. Åtminstone inte om han inte är kund i banken i fråga.
Av denna historia kan bara dra lärdomen att det är väldigt viktigt att kontrollera hur många ören det står på fakturan. Annars kan nog ganska lätt bli offer för påminnelser och kanske även inkasso av summan.
Jag förvånades dock lite när jag fick höra talas om historien. Det kostar ju mera att skicka ut påminnelsen och få in pengarna än att strunta i räkingen. Fast jag tror att det smidigaste hade varit i detta fall att skjuta över dessa 19 öre samt ränta till nästa räkningen och sätta upp den där istället...

/Ma

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2385514/han-kravs-pa-29-ore

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela