Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

SD´s framgång beror på Sannfinländarna

Publicerad 2011-06-30 18:48:45 i Allmänt,

 


Det kan så vara att vi i Sverige har problem med nationalistiska pariter och yttringar. Men det är väl ändå inte så konstigt om man tittar sig runt i världen. I vårt grannland Finland är Sannfinländarna största partiet enligt den senaste opinionsundersökningen. Sannfinländarna är ett parti som inte ligger särskilt långt ifrån SD i sin invandrarkritiska hållning.
  Så SD´s närvaro i politiken tror jag beror på att vår omvärld ser ut som den gör. Så skulle Finnarna gå till val idag så skulle Sannfinländarna var största pariet och hur det skulle påverka även Sveriges politik kan bara gissa. För jag tror att SD´s framgångar mycket har att göra med det som sker i omvärlden och där tar sig gärna invandrarkritiska partier fram och de påverkar Sverige i högsta grad. För vi är så beronde av våra grannländer och våra relationer till dem, samt att många har anknytning på ett eller annat sätt till dessa länder.
  För de som inte inser att dessa saker hänger ihop, har missat något viktigt i sammanhanget...

/Ma


http://sv.wikipedia.org/wiki/Sannfinl%C3%A4ndarna

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article13253478.ab

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Veiken

Publicerad 2011-06-30 19:34:59

Rädslan för det okända är också en stor bov i sammanhanget. Tänk om folk kunde inse att vi alla är lika.......

Postat av: Camilla

Publicerad 2011-07-01 08:19:41

Jag och politik,går inte så bra ihop.

Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela