Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Wikileaks fortsätter att skapa rubriker

Publicerad 2011-01-31 19:30:00 i Nyheter,

Nu har Dennis Töllborg, som är professor i rättsvetenskap i Göteborg, anmält Visa och Mastercard för att de har stoppat betalningarna till Wikileaks till Konkurrensverket och Finansinspektionen. Det är brottsligt att göra så och han vill att företagen genast släpper sina betalningsspärrar mot Wikileaks. Därtill tycker han också att kontokortsföretagen skall betala straffavgift för det de har gjort.
Någon som hyllar det fria ordet är Carl Bildt, men han varnar för Wikileaks. Vår utrikesminister har träffat Google och pekar ut respekten för det fria ordet som en viktig utrikespolitisk fråga. Frågan är väl vad som menas med respekt för det fria ordet. Vad är det egentligen för något som menas med detta? Inte Wikileaks ord i vilket fall, om jag förstod det hela rätt. Där varnar Bildt för vad Wikileaks kan ställa till med. Undrar om han vet vad Dennis Töllborg, anser om Wikileaks sanktionerna. Det kanske så att Bildt vill att vi skall skriva om vår lagbok i det här landet för att bättre passa det hela.
Däremot kan man konstatera att Wikileaks fortsätter att skapa rubriker vare sig de får använda Master Card och Visa eller vad Carl Bildt tycker om dem...

/Ma

http://www.expressen.se/nyheter/1.2312275/carl-bildt-hyllar-fria-ordet-men-varnar-for-wikileaks

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article8489706.ab

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela