Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Ny chockhöjning för bilisterna?

Publicerad 2011-08-30 16:46:06 i Resor,

   Hör bilskatterna och bygg ut kollektivtrafiken. Det anser några ledande transportforskare och hävadar att de flesta bilresor är mest nöjesresor. Detta med nöjesresor kan de kanske kalla det för dem som bor i storstäder typ Stockholm osv. 
  De som bor i glesbygd är beroende av bilen. Det upptäcker jag själv när jag tillbringar lite tid vid Mitt Sommartillhåll. Där har jag cirka en halv mil till närmasta livsmedelsbutik. Till en badstrand är det ett antal kilometer också om man inte har strandtomt. Skulle jag ville åka till havet att bad är det mer än dryga halvmilen dit. Det finns inte heller någon som helst service i närheten av det. Så då får jag verkligen uppleva hur det är att bo på landet. Det där med landsbygd och stad är en skillnad som dessa transportforskare inte verkar begripa.
  Det är också stor skillnad i att ha en eller ett par bussturer om dagen mot att ha en bussturtäthet på 5-10 minuter mellan avgångarna. Det är bara att konstatera att bilen behövs för alla som inte bor i storstäder och det är långt i från alla som gör det. Så detta är ju ett sätt att slå mot dem som inte är citybor...

/Ma

http://aftonbladet.se/nyheter/article13538343.ab

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Roggan

Publicerad 2011-08-30 19:00:45

Visst är skillnaden stor men se det ser inte våra politiker.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela