Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Nu kan mobilen skydda mot fästingar

Publicerad 2011-04-29 19:39:04 i Allmänt,

 

Är Du rädd för att bli fästingbiten?  I så fall kan ladda ned den nya appen som visar om Du befinner Dig i ett fästingsrikt område och dessutom kan den guida Dig via GPS till ett vaccinationsställe. I sommar spås det bli en riktig fästingsommar. Så det är nog bäst att vara förberedd. För som Ni säkert känner till, så kan fästingen sprida en fruktad form av hjärnhinneinflammation. Har man otur kan man få den och bli förlammad av den. Inte kul alls.  Då är det nog bättre att ta sig en fästingspruta på något av de vaccinationsplatser som finns.
  Det brukar vara ganska gått om dem. Jag har sett dem åka runt i sin "fästingbuss". Besökt "fästingbåten" och även ett annat vaccinantionsställe. Så att det där med att det skulle vara så svårt att hitta till någon som gör det tror jag inte riktigt på. Men däremot har man nog lite svårt att hålla i minnet att man skall ha en påfyllningsdos av vaccinet efter ett antal år.
  Jag själv har just kommit underfund med att det nog är dags att fästingvaccinera mig igen. Det var tre år sedan sist. Får väl ta tag i saken lite längre fram i vår innan fästingarna tittar fram ordentligt. Än har jag inte sett dem och än har jag inte sett fästingbussen eller fästingbåten åka runt.
  För nu får man ju till och med hjälp av deras mobil app att hitta vaccinationsställe. Kanske skall testa den och se vart den leder mig den här gången. Än har jag inte laddat ned den. Men den skall snart få en plats i min mobil och där får den nog vara tills jag har fått min påfyllandsdos. Jag vill inte riskera att få denna hemska sjukdom...

Läs mer om appen här

/Ma


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Vicke

Publicerad 2011-04-30 07:02:40

I går så plockade jag årets första på mig själv, jag hoppas att du får en trevlig Valborgsmässoafton

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela